Abstract: Vid referensgruppsmöte inom ramen för regeringsuppdraget för utvärdering av nya hastighetsgränser framfördes behovet att förutom pågående utvärderingsaktiviteter studera följande;
- hur påverkas gång- och cykeltrafik av nya hastighetsgränser
- hur påverkas kollektivtrafiken av nya hastighetsgränser
- hur upplever trafikanterna mängden olika sträckor med olika hastigheter (plottrigheten)
Det finns också en svårare frågeställning som denna studie bör föra inledande resonemang kring; är det trafiksäkrare med fler väg- och gaturumsanpassade hastigheter än färre sträckor med kompromisser mellan väg-och gaturum och hastighetsgräns. Detta kan också skilja sig mellan landsbygd och tätort. I tätort är trafikanterna vana vid snabba skiften mellan gatuutformning och hastighet. Mycket talar för att det är bättre med gaturumsanpassad hastighet för acceptansen och regelefterlevnaden. Om gaturummet ger intryck av att vara trafiktåligt i högre hastigheter måste det byggas om om så inte är fallet. En lägre skyltad hastighet hjälper inte. På landsbygd blir det snabbt svårt att veta vilken hastighetsgräns som gäller.