VTI National Transport Research Database

Finansieringsmodellens betydelse för utvecklingen av lokal och regional kollektivtrafik (Financing models as determinants of public transport development)

  • Dillén, Johanna
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-01-01 -- 2010-03-01 ; 700000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/97363
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet syftar till att analysera och utvärdera olika modeller för att finansiera kollektivtrafik, internationellt och i Sverige, utifrån hur de påverkar kollektivtrafikens utveckling och förmåga att bidra till klimatanpassningen i samhället och till trafikförsörjningen i främst trafikstarka regioner. Fokus ligger på hur finansieringsansvaret är fördelat mellan olika typer av huvudmän och hur underskottstäckningen är organiserad och vilka drivkrafter detta ger för ökat resande och utbyggd kollektivtrafik. Hypotesen är att drivkrafterna i den svenska finansieringsmodellen för lokal och regional kollektivtrafik motverkar att kollektivtrafiken får en ökad roll i trafikförsörjningen och kan bidra till en klimatanpassning av samhället. I en första etapp sker insamling av underlag om hur lokal och regional kollektivtrafik finansieras och organiseras i olika länder med särskild inriktning mot spårbunden lokal och regional kollektivtrafik. Även uppgifter om finasieringsansvar i olika delar av Sverige sammanställs. I en andra etapp görs en principiell analys av sambandet mellan kollektivtrafikens organisation och finansiering och drivkrafterna för kollektivtrafikens utveckling. I en tredje etapp analyseras översiktligt om det går att beskriva kvantitativt hur sättet att finansiera och organisera kollektivtrafiken påverkar kollektivtrafikens utvecklingsgrad (genom antal resor/invånare, kollektivtrafikandel, investeringsvolym etc.). I en fjärde etapp sammanfattas resultaten av analyserna och rekommendationer lämnas framför allt om vilken institutionell organisation för finansiering av lokal och regional kollektivtrafik som bör främjas genom det nationella regelverket om man önskar stärka kollektivtrafikens roll i trafikförsörjningen.Abstract: The project aims to analyse and evaluate different models of financing public transport in Sweden and abroad according to their implications on the development of public transport and its ability to support the climate goals. It’s suggested that the current model for financing local and regional public transport in Sweden counteracts the efforts to increase public transport and represent an important obstacle to the ambitions that public transport should make a substantial contribution to the climate goals and other transport policy objectives. The relations between the financing and organization of public transport is analysed and recommendations are to be made on changes in institutional organisation in order to promote the development of public transport.
Item type: