Abstract: VGU har öppnat för användandet av heldragna kantlinjer på "normala" tvåfältsvägar. I en framtid borde VGU ange vilken utformning kantlinjen ska ha på dessa vägar - heldragen eller intermittent? Studien syftar till att ge underlag för val av typ av kantlinje på vägar med bredden 7 - 9 meter. Den ska ge svar på tre viktiga frågor:
Hur är retroreflexionen över tiden vid en jämförelse av heldragen och intermittent kantlinje?
Hur fungerar de två linjetyperna vintertid?
Påverkas trafikantbeteende av linjetyp?
En provsträcka med heldragen och intermittent kantlinje ska utföras. På denna sträcka kommer retroreflexionen att studeras under en tvåårsperiod. Speciellt kommer retroreflexionen vintertid att studeras. Slutligen kommer hastighetsanspråket för personbilsförare med de två olika vägmarkeringsutformningarna att mätas.
Resultaten ska ligga till grund för val av linjetyp samt även för införandet av ett krav på vägmarkeringars retroreflexion vintertid.Abstract: According to the Swedish regulation, the edge line of two-lane roads can be broken or continuous. In a future the regulation should give the design of this road marking, which means that it must be clarified which design is to prefer.
The aim of the study is to form the base for decision of the design of the edge line on roads with the width 7 - 9 metres. It will answer three important questions:
What is the retroreflectivity during a period of two years, comparing broken and continuous edge lines?
What is the performance during the winter-time?
Does the design of the edge line influence the driver behaviour?
A test road with both broken and continuous edge lines will be prepared. The retroreflectivity of the road markings will be measured during a period of two years. In particular, the performance in the winter-time will be measured. Finally, the chosen speed of drivers of passenger vehicles will be measured.
The results will form the basis for decision of which design of the edge line to prefer and also show an appropriate level of retroreflectivity when introducing a demand on retroreflectivity in the winter-time.