National Transport Library Research Database

Säkerhet vid tunnelbanestationer: betydelsen av den fysiska miljöns attribut (Safety in underground stations: the importance of environmental attributes)

  • Ceccato, Vania
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-05-05 -- 2011-06-30 ; 500000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/29207
Subject(s): Abstract: Målet med projektet är att bedöma säkerhet i, och i närheten av, tunnelbanestationer i Stockholms stad. Detta kommer att göras genom att identifiera typer, nivåer och mönster av brottslighet och störande aktiviteter i Stockholms tunnelbanestationer fördelat över tid och rum. Studien kommer också att slå fast vilken relation som finns mellan händelser av brott/störande aktiviteter/upplevd osäkerhet och attribut i den fysiska miljön i tunnelbanestationen och det omgivande området. Första delen av forskningen kommer att handla om förekomsten av brott/störande aktivitet samt att beskriva den fysiska karaktären av dessa transportnoder. Den andra delen kommer mer att fokuseras på upplevd säkerhet. Geografiska Information System (GIS) samt tekniker för rumslig statistik understödjer den metodik som kommer att appliceras i denna studie. Data för studien kommer att komma från olika källor (polis koordinatdata, fältarbete, trygghetsundersökning och egen enkät). Ett slutseminarium kommer att hållas (på svenska) där resultatet för huvudprojektet summeras samt förslag till åtgärder och riktlinjer gällande förbättringar vad gäller säkerhet för dessa transportnoder och deras omgivningar presenteras. Resultaten kommer också att presenteras i minst två akademiska artiklar i internationella publikationer (peer-reviewed journals). Dessa artiklar kommer också att presenteras vid internationella konferenser. Projektet har stöd av SL - Stocholms Lokaltrafik, Stockholms stad samt Stockholms länspolisdistrikt.Abstract: The aim of the project is to assess safety in underground stations and surrounding areas in Stockholm city. This will be achieved by identifying the nature, the levels and the patterns of crime and disorder in the city’s underground stations over time and space. The study will also assess the relationship between events of crime/disorder/ perceived safety with environmental attributes of underground stations and surrounding areas. The first part of the research will deal with the occurrence of crime and disorder and the characteristics of these transport nodes whilst in the second part will be more focused on their perceived safety. Geographical Information Systems (GIS), spatial statistic techniques and regression models underpin the methodology employed in this research with combined use of data from different sources. A final seminar summarises the main project results (in Swedish) providing suggestions or guidelines for improving safety in these transport nodes and surrounding areas. Outputs will also include scholarly publications (at least two) in international peer- reviewed journals as well as articles to be presented in international conferences. This study is supported by SL- Stockholm transportation, Stockholm stad and Police in Stockholm County.
Item type: