National Transport Library Research Database

Skadegörelse inom järnvägens anläggningar – Kartläggning, analys och åtgärdsförslag (Vandalism within the railway system - Identification, analysis and counter measure proposals)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-08-01 -- 2010-12-31 ; 300000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket F 0911463/AL50
Subject(s): Abstract: Det svenska järnvägsystemet utsätts dagligen för olika typer av skadegörelse, ett problem som medför ökade kostnader, mindre driftstid till följd av reparationer och risk för olyckor. Skadegörelse mot järnväg är trots detta ännu ett relativt outforskat område, både i Sverige och utomlands, något som medför att kunskapsnivån är otillräcklig för analys av orsaker och lämpliga motåtgärder. Man vet dock från forskning inom övriga samhället att utförande av brottliga handlingar, som exempelvis skadegörelse, inte fördelar sig slumpmässigt, utan koncentrerar sig till vissa platser och tidpunkter, ofta orsakade av en rad miljömässiga och situationsbundna faktorer som underlättar brottsligt beteende. Utifrån denna kunskap har ett antal likartade brottspreventiva modeller, exempelvis Crime prevention through environmental design (CPTED), Situationell prevention och Designing out crime (DOC) vuxit fram. Teorierna riktar det brottsförebyggande arbetet mot brottsutsatta miljöers omgivande fysiska miljö, dels för att minska förutsättningarna för brott, dels för att tydligare markera vilka områden som är tillåtna respektive förbjudna att beträda. Syftet med studien är att göra en deskriptiv kartläggning av skadegörelsen på Banverkets järnvägssystem som underlag för tänkbara åtgärder. Studien är tänkt att baseras på redan insamlad information via Banverkets felhanteringssystem Ofelia, eventuellt kompletterad med lokalt insamlad information för att kartlägga var, när och hur skadegörelsen sker. Studien är explorativ, dvs. avsedd att leda fram till förslag om fortsatta studier och insatser för att förebygga skadegörelse och relaterade säkerhetsproblem. Analytiska referensramar för de fortsatta förslagen hämtas från kriminologisk litteratur, främst med inriktning mot miljöinriktade åtgärder som systemägaren, i detta fall Banverket, själv kan förfoga över.Abstract: The Swedish railway systems are daily exposed to various types of vandalism, a problem which involves higher costs, less operating time due to repairs and the risk of accidents. Damage against the railway system is nevertheless still a relatively unexplored area, both in Sweden and abroad. This affects the level of knowledge when it comes to analysis and appropriate responses. However, research from other sectors of society show that criminal acts such as vandalism don’t occur randomly. Instead, it concentrates to certain geographical places. This is often caused by a number of physical environmental factors that facilitates criminal behaviour. Based on this knowledge a number of place based crime prevention models has emerged, such as Crime Prevention through Environmental Design (CPTED), Situational prevention and Designing out crime (DOC). These theories are used as planning tools to re-design physical environments in order to prevent crime opportunities. The study is aimed to be based on pre-existing information from the computerised system Ofelia, administered by the National Rail Administration (Banverket). The information will be used to identify where, when and how damage occurs. Based on the results of the mapping a number of “hot spots” in the railway system will be selected for further analysis. The analysis will be made to find out possible explanations for the high crime rates and appropriate countermeasures. The purpose of the study therefore is to make a descriptive survey of damages resulted by vandalism at the Swedish rail system. The facts from the survey will create a basis for development of possible future countermeasures. The study is explorative, and is intended to suggest proposals for further studies and methods in how to prevent vandalism and related security issues. The analytical framework is mainly based on criminological literature, which is mainly focusing on place based crime prevention.
Item type: