National Transport Library Research Database

Kartläggning av brister i överlämning av kontroll från förarstödssystem till bilförare (Investigation of deficiency in hand-over of control between Driver Assistance Systems and the driver)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-09-01 -- 2013-05-31 ; 1050000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/18213
Subject(s): Online resources: Abstract: Allt fler nya system för förarstöd kommer ut på marknaden, även om dessa har en del brister som kan leda till oväntade negativa effekter för trafiksäkerheten. I simulatorstudier av Nilsson (1996) och Stanton, Young och McCaulder (1997) visade det sig att ett flertal förare misslyckades med att återta kontrollen över fordonet på ett effektivt sätt efter att ACC-systemet (adaptiv farthållare) havererat. I Nilssons studie kolliderade förarna med en stationär kö som systemet inte kunde hantera, i Stanton et al. däremot kolliderade de in i bilen framför när deras egen bil accelererade på grund av ACC-haveri. Dessa två studier visar på vikten av att studera hur man bör ta tillbaka kontrollen från fordonet och att göra denna uppgift lika enkel som det är att lämna över kontrollen till fordonet. Framförallt kan det vara viktigt att studera begränsningarna hos ACC och andra system och hur dessa begränsningar kommuniceras till föraren för att hjälpa dem ta tillbaka kontrollen över fordonet. I vår enkätundersökning med Volvo XC60-ägare angav 31 personer (av 130 svarande) att de vid något tillfälle glömt att systemet var av/på. Detta gör att några viktiga frågor uppstår: Hur får föraren reda på systemets funktionalitet, hur meddelar systemet föraren om dess status, hur överförs kontrollen till föraren och hur uppfattar föraren allt detta? Det ligger i samhällets intresse att system som kommer ut på marknaden inte medför oväntade negativa effekter på säkerhet. Projektets syfte är att undersöka: • Vilken information behöver föraren för att kunna ta tillbaka ansvaret från systemet? • Hur ska denna information kommuniceras på lämpligaste vis? • Hur samhället reglerar och bör reglera införandet av nya system för förarstöd i fordon. Deltagarobservationer genomförs med bilförsäljare om hur mycket de känner till om systemets begränsningar samt hur och hur mycket de informerar bilköparen om dessa begränsningar. Intervjuer med beslutsfattare genomförs om samhällets regelverk avseende införandet av nya system för förarstöd i fordon. En beteendeobservationsstudie med ett antal försökspersoner genomförs i körsimulator (hos Väg- och transportforskningsinstitutet) där ett par system för förarstöd (adaptiv farthållare och körfältsvarning) studeras under körning i kontrollerade scenarier. Resultaten skall leda till rekommendationer som skall kunna användas vid utformning av förarstödssystem om vilken information föraren behöver för att kunna ta tillbaka ansvaret från systemet och hur denna information skall kommuniceras på lämpligaste sätt. Resultaten skall även leda till rekommendationer om samhällets regelverk avseende införandet av nya system för förarstöd i fordon.Abstract: Automation is increasingly part of everyday driving, even if today’s driver assistance systems are not perfect and their deficiencies might lead to unexpected negative effects for road safety. In simulator studies Nilsson (1996) and Stanton, Young and McCaulder (1997), it was found that several drivers failed to reclaim control from the ACC system and crashed into the vehicle in front. These studies demonstrate the importance to study the issue of hand-over of control between the driver and driver support systems. An important research question is how the limitations of ADASs are communicated to the driver to help him/her to take over control of the vehicle in due time when the system cannot cope with the situation. Results from our survey with Volvo XC60 owners indicate that situations where drivers reclaim control include some not mentioned in the manual. Thirty-one respondents also reported mode errors, and one was initially not aware the system was an adaptive cruise control. Suggestions of future research focuses on whose responsibility it is to make the driver aware of system operational range and functionality; present ways of learning how to use the ACC may not be enough. It is in the society´s interest that systems coming out on the market do not bring about negative effects on safety. The aim of this project is to investigate: - What information does the driver need in order to reclaim control from the system? - How this information should be communicated most appropriately? - How society regulates and should regulate the introduction of new in-vehicle systems for driver assistance?
Item type: