Abstract: Problem: Pågående arbete med att ta fram riktlinjer för vägtrafikledning på högtrafikerade motorvägar visar att det är svårt att härleda trafiksäkerhetseffekter för olika delsystem och utformningsvarianter. Det finns en samlad internationell kunskap om att homogenisering av hastigheter och kövarning är mycket fördelaktig från trafiksäkerhetssynpunkt. Till detta bidrar dels mindre hastighetsvariationer mellan fordon samt lägre relativa hastigheter mellan angränsande körfält och lägre relativ hastighet mellan ankommande fordonsström och hastighet i framförvarande kö. Vid händelser ger också varningsvägmärken trafiksäkerhetseffekter som förstärker effekten av hastighetsanpassningen. Kunskapen ligger dock på en övergripande nivå och de olika delsystemens bidrag är oklart.
Syfte: Syftet med projektet är att få trovärdiga bedömningar av trafikledningsåtgärder. För att kunna bedöma olika vägtrafikledningsutformningar bättre bör bidraget till trafiksäkerheten av förändringar av hastighetsnivå, relativa hastigheter, hastighetsvariationer, förekomst av korta tidluckor, skillnader i hastighet mellan körfält, varningsvägmärken m.m. kartläggas. Det finns en övertro på potensmodellen som inte är tillämplig på vägtrafikledning på högtrafikerade motorvägar i sin nuvarande form. För flerfordonsolyckor är hypotesen att istället relativa hastigheter ska användas. Det amerikanska Vägverket hävdar t.ex. att hastighetsvariationen har större betydelse än hastighetsnivån för olyckor på flerfältiga motorvägar. Detta stöds av resultaten på E6 i Mölndal där hastighetsnivån ökat, medan olyckorna minskat med 30% tack vare VH.
Metod: Projektet går ut på att göra en internationell scanning av modeller för beskrivning av trafiksäkerhetseffekter på högtrafikerade motorvägar. Med ledning av denna skapas en preliminär svensk modell för beskrivning av effekter av variabla hastighetsgränser, varningsvägmärken, kövarningssystem, kamerabevakning, hastighetsövervakning m.m. i trafikledningssystem. Modellen verifieras för olika trafikledningsutformningar med hjälp av trafiksimulering. En annan åtgärd av intresse för uppskattning av trafiksäkerhetseffekter är differentiering av färdhastigheter för tunga fordon.
Förväntat resultat: Modell för bedömning av säkerhetseffekter av vägtrafikledning och ITS. Projektet avslutas med att föreslå kompletterande undersökningar för att validera trafiksäkerhetseffekterna för svenska förhållanden. Valideringen ligger dock utanför projektets ram.Abstract: Current work to develop guidelines for active traffic management on motorways with high traffic volumes has clearly shown, that it is difficult to derive traffic safety impacts from different sub systems and design alternatives. There is a common international experience showing that homogenisation of vehicle speeds combined with queue warning systems is very advantageous from a safety point of view. Contributing to this result are reduced speed variations between vehicles and lower relative speeds between adjacent lanes and also lower relative speeds between vehicles upstream and vehicles downstram in stop-and-go mode or congestion. In case of an incident, also warning signs contribute to the increased traffic safety by reinforcing the impact of the speed adaptation alone. This knowledge is currently present only on a comprehensive level and the contribution of the different sub systems is uncertain.
In order to optimize the design of services in active traffic management, the contribution to road safety from changes in speed level, relative speeds, speed variance, occurence of short headways, differences in speed between lanes, warning signs etc should be investigated. The aim of the project is to carry out an international scanning of models and methods to describe road safety effects on motorways with high traffic volumes. Guided by the literature survey, a Swedish model for description of safety effects of variable speed limits, warning signs, queue warnings systems, video monitoring, speed checks etc. in active traffic management will be developed. The model will be calibrated for different design of active traffic management using traffic simulation. Other measures of interest for estimation of traffic safety effects are differentiation of speed limits and overtaking ban for trucks.
The project will end by proposing supplementary long-term measurements to validate the traffic safety effects for Swedish conditions. The validation is however outside the frame of this study.