Abstract: En betydande del av Vägverkets budget går till drift och underhåll av vägnätet, och i 2008 års budgetproposition har regeringen bestämt att det skall satsas extra på drift och underhåll av vägar. Det totala budgetanslaget för drift och underhåll av vägnätet är 8 miljarder för år 2008.
Mot denna bakgrund är det av stor vikt att de samhällsekonomiska effekterna kan redogöras på ett systematiskt sätt. Till skillnad från nyinvesteringar i infrastruktur där det finns flera program för effektberäkning saknas det kalkylverktyg för att bedöma den samhällsekonomiska nyttan av drift- och underhållsåtgärder. I detta projekt avgränsas studien till underhåll av belagda vägar (inkl bärighetsåtgärder). Det är dock viktigt att betona att drift- och underhållsområdet är långt större än underhåll av belagda vägar (exempelvis vinterdrift, underhåll av broar etc) och att det även behövs insatser inom dessa områden. I ett första steg tas en handlingsplan fram för uppdatering och utveckling av samhällsekonomisk analysmodell för drift och underhåll av belagda vägar. Utgångspunkten är det kalkylblad för samhällsekonomiska analyser av underhåll av belagda vägar som påbörjades i slutet av 1990-talet och som i en förenklad, företagsekonomisk form, tillämpats på Vägverkets huvudkontor. I ett andra steg kartläggs de effektsamband och värderingar som excelbladet baseras på och eventuella brister identifieras. Slutligen uppdateras excelbladet där det bedöms som möjligt. Att uppnå ett komplett kalkylverktyg för samhällsekonomisk effektberäkning kräver dock vidare forskning inom området. En förenklad excelmodell, baserad på existerande kunskap kring kostnader, effektsamband och kalkylvärden, är dock fullt möjligt att uppnå i detta uppdrag.Abstract: A significant proportion of the resources used by the Swedish Road Administration (Vägverket) is spent on road maintenance. In 2008, the total budget for road maintenance has been increased to SEK 8 billion. Today, Vägverket is lacking of appropriate tools to evaluate the effectiveness of resources spent on road maintenance. There are some models that are used, but not all costs and benefits to the society are taken into account by the models. The objective of this project is to further develop the current tools that are used. The first step is to make a plan of action of what is needed to develop a model that can be used for cost-benefit analysis for road maintenance. The second step is to analyse what the current tools are lacking, and how these deficiencies can be rectified. The final step is to update the current tool.