National Transport Library Research Database

Smart infartsparkering i Stockholm- införandestrategi för storskalig tillämpning (Smart Park & Ride in Stockholm – a strategy for a full scale implementation)

  • Lucassi, Vesna
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-06-01 -- 2012-12-31 ; 650000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/18540
Subject(s): Online resources: Abstract: Stockholm står inför stora trafikutmaningar, och infartsparkeringarna runt city kommer spela en allt viktigare roll för framkomligheten i staden. En förutsättning för att få ?er att infartsparkera är säkerställa att infartsparkeringarna används av just infartsparkerare och att bytena där resan med bil eller cykel övergår till en resa med SL blir attraktiva. Visionen är ett Stockholm som omges av smidiga bytespunkter där växlingen mellan färdmedel går snabbt, enkelt och säkert, men också bytespunkter där användarna kan uträtta ärenden och använda sin ”mellantid” på ett bra sätt. Smart Infartsparkering är ett demonstrationsförsök som SL, Vägverket region Stockholm, Nacka kommun och Sickla Köpkvarter driver tillsammans med samfinansiering från Transportstyrelsen. Försöket presenterades och demonstrerades vid ITS världskongress i Stockholm 2009 och lyftes då fram av Stockholmsinitiativets samtliga parter som strategiskt viktigt. Syftet med försöket är att testa och utvärdera en ny lösning för infarptsparkering och se om det går att göra det enklare och smidigare för bilister i Nacka och Värmdö att infartsparkera och fortsätta färden in mot Stockholm med kollektivtrafiken. Cirka 170 bilister i Nacka och Värmdö är testförare i fältförsöket. Som testförare har man bl a fått tillgång till en helt ny internetbaserad mobiltelefontjänst med olika erbjudanden och rabatter och man har också tillgång till olika slags trafikinformation både i den mobila tjänsten och i Sickla köpkvarter som synliggör läget på väg, kollektivtrafiken och infartsparkeringen. Testförarna har också möjlighet att boka en p-plats i p-huset i förväg via sin mobiltelefon. På Värmdöleden v222 har projektet satt upp en ny slags VMS-skylt som visar både antalet lediga p-platser på försöksinfartsparkeringen i Sickla köpkvarter och kollektivtrafikavgångar. Tanken är skylten ska utgöra ett beslutsstöd för bilister så att de väljer att ställa bilen på infartsparkeringen och fortsätta sin resa in mot stan med kollektivtrafik. Försöket i bytespunkten Sickla köpkvarter är lovande och följs både nationellt och internationellt. Försöket kommer att avslutas under våren 2010, men behovet att snarast börja skissa på en införandestrategi är mycket stort. Behov föreligger att identifiera och prioritera strategiska bytespunkter runt Stockholm som är mest lämpade att applicera konceptet på samt klargöra förutsättningarna för detta. Behov föreligger också att utreda möjligheterna att göra Smart Infartparkering mer attraktiv genom att integrera och paketera andra typer av befintliga data (exempelvis restider, mijöerelaterade data etc) och GPS-relaterade funktioner för att därigenom förbättra beslutsstödet mot användarna. En rad frågetecken finns också kring drift och förvaltning i en storskalig lösning och de affärsmässiga möjligheterna (betalningsviljor, rollfördelning mellan offentliga och privata aktörer etc). Föreliggande studie syftar till att utreda ovanstående och föreslå en införandestrategi som ett led i att få fler bilister att ställa bilen och utföra en del av resan med kollektivtrafik och därigenom bidra till en ökad transporteffektivitet.Abstract: As in all large cities, the traffic situation in Stockholm is a challenge, and the park&ride facilities in Stockholm will play an even more important role for the accessability in the future. One essential factor in getting more people to park&ride is to make sure that the park&ride facilities are actually accessible for the park&riders. Also, the switchovers at the locations and in the situations where the journey by car or cycle switches to travel by public transport, must be attractive. The vision is a Stockholm surrounded by ef?cient switchover points at which switching between means of transport is fast and easy and users can do their business and use the time they have between means of transport well. The “Sickla Smart Park&Ride Project” is a two-year project sponsored by Stockholm Public Transport Authority (SL), Swedish National Road Administration and Atrium Ljungberg as being the owner of the Sickla shopping mall in Stockholm. The project was also demonstrated at the ITS World Congress in Stockholm 2010 and highlighted by the Stockholm Initiative. The main project objective is to design, put into practice and demonstrate a new smart Park&Ride (P&R) concept, with an emphasis on user aspects and overall traffic reduction. By providing users with relevant mode choice information, drivers are encouraged to leave the car and ride the train to the city centre instead, thus reducing the pressure on the Stockholm street and road network. Approximately 170 test drivers in Nacka and Värmdö are participating. The test drivers have access to a new internet-based mobile service/application. This mobile portal combines traffic/traveler related information (information about public transport departures and the number of free parking spaces etc) together with “everyday” services that are intended to make the working day easier (order food etc). By using the mobile, the test drivers can also book a certain space at the park and ride facility. By using data from existing technical systems in the Stockholm Public Transport Management Center and the Stockholm Joint Traffic Management Center etc, thus using a high-tech data information exchange solution, relevant choice-making information is made available to users in diffrerent information channels related to park&ride, i.e. in PT signs, the mobile service and via a new kind of Variable Message Signs (VMS) along the motorway (v222). The project evaluation is ongoing, and the results so far are very promising. However, there is an urgent need to develop a strategy for a full scale implementation for the developed concept. A crucial and important factor is to identify and priority the strategic and most important switchover points around Stockholm that are most suited to implement the Park&Ride concept. There is also a need to evaluate the possibilities to integrate also other kind of data (such as STRESS travel times, environmental data etc) but also different GPS-related functions, in order to further enhance users’ choice-making. Also, several uncertainties exist concerning operation and management in a full scale operation and the business model must be clarified. The purpose of this project is to investigate and suggest an implementation strategy for the Stockholm Park&Ride concept with the aim to help more people who currently drive to work would to take public transport more often instead, thus contributing to an increased transport system efficiency.
Item type: