National Transport Library Research Database

Nyttjande av ITS för att ur ett hållbarhetsperspektiv matcha segmenterade godstransporter med aktuell infrastruktursbelastning (Segmented freight transports using ITS to create sustainable solutions)

  • Lumsden, Kent
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2011-01-01 -- 2012-12-31 ; 1200000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/10066
Subject(s): Abstract: En möjlig åtgärd för att minska den av godstransporter åstadkomna infrastrukturpåverkan är att skapa förutsättningar för en mer resurssnål hantering av gods. Genom att utgå från kundernas krav, godsets egenskaper och infrastrukturens belastning skapas möjligheten att segmentera godset efter de egenskaper och krav som gäller den aktuella transporten. En segmentering av godset ger även möjlighet att kontinuerligt och vid varje tidpunkt använda sig av den mest effektiva transportlösningen ur perspektivet resursutnyttjande. Ett adaptivt transportsystem baserat på ITS kan således skapas där transportbehovet kan matchas mot tillgänglig kapacitet och resursutnyttjande vad avser fordon och infrastruktur. Målet för föreliggande projekt är att skapa förutsättningar fördifferentierade och miljömässigt hållbara transportlösningar. Genom att använda en proaktiv planeringsstrategi där gods systematiskt senare- alternativt tidigareläggs utifrån godskraven ger segmentering förutsättningar för att öka fyllnadsgraden i de fordon som används. En tidsmässig anpassning av transportens utförande medför även att transportuppdrag kan genomföras vid tillfällen när optimal fyllnadsgrad kan uppnås. Genom att transportköparen accepterar att åkeriet bestämmer vilken tid respektive dag som upphämtning skall ske fås således en bättre anpassning mellan transportbehov och tillgänglig kapacitet hos fordon och infrastruktur utan att leveransservice påverkas negativt. I praktiken innebär detta att transportköparen tillåter speditören alternativt åkeriet att planera för det sätt på vilket upphämtning sker för att på så sätt uppnå maximal effektivitet i transportsystemet. Detta skiljer sig i hög grad från nuvarande system där kunden oftast specificerar när någonting ska hämtas upp samt ska vara levererat. Belastningsplaneringen sker således i direkt anslutning till tillgänglig kapacitet vilket även kan relateras till belastning av den fysiska infrastrukturen. Godstransporter kommer i största möjliga mån ske på ett sådant sätt att en hög belastningen på transportnätverket aktivt kan undvikas. En sådan förändrad och effektivare strategi ställer krav på både gods och infrastruktur, och relaterar väl till existerande forskning. Speciellt avses här satsningar kring intelligent gods och infrastruktur. Ett adaptivt system är sannolikt en mycket viktigt del av den potentiella lösning som avses utredas i detta projekt. Projektet relaterar även väl till tidigare och pågående satsningar inom området smart infrastruktur, smarta fordon och smart gods. Grundtanken i föreliggande projekt är att leveransprecision och ledtider i grunden inte kommer att försämras utan enbart kundanpassas. Kundens behov och krav kommer att definiera förutsättningarna även i framtiden. Genom att ge transportören frihet att genomföra transporten inom ramarna för kundkraven och infrastrukturens kapacitet kan transporterna bli effektivare, mer hållbara och därmed kunna genomföras till en lägre kostnad för kunden. I praktiken innebär en segmentering av godset på det sätt som diskuteras här att transportköparen kan ha leveranser färdiga för upphämtning vilket i sig kan innebära vissa problem. Följderna kan bli exempelvis brist på uppställningsyta i utleveransfunktioner eller ökade kostnader för hantering respektive investeringar i hanteringssystem. Olika typer av gods kan dessutom kräva olika typer av lösningar. En del av projektet består därför av att undersöka dessa skillnader. Projektet kommer att analysera effekterna av segmentering av gods och transportbehov ur ett ekonomiskt såväl som ur ett miljömässigt perspektiv. Denna analys kommer även att innefatta trafikarbete och den eventuella reduktion i trafikarbete en segmentering skulle kunna ge men också den potentiella minskning av de investeringskostnader som annars skulle krävas avseende fysisk infrastruktur. De effekter som primärt förväntas enligt ovanstående resonemang avseende den fysiska infrastrukturen är bland annat minskad belastning på vägar och genomfartsleder, minskad trängsel och förbättrad hållbarhet. Projektet är inte knutet till en viss typ av gods och kan därför appliceras på flera olika typer av transporter vilket innefattar distribution med både lätta och tunga transporter samt övriga typer av fordon för fysisk distribution på väg. Projektet är kopplat till Vägverkets måldokument (kap. 1 paragraf 12 samt delvis även kap. 2 paragraf 24) och kompletterar samtidigt Vägverkets nuvarande finansierade projekt "Intelligent Infrastruktur" samt EU-projektet "Logistics-4-Life". OBS! I ansökan gick endast att välja satsningsområde 13, inga andra fanns tillgängliga. Minskad miljöpåverkan samt effektiv användning av infrastruktur är relevanta och aktuella mål för både Vägverket och godstransportindustrin. Inom transportnäringen finns en betydande potential i förbättrad planering av godstransporter, dvs. bättre överensstämmelse mellan utbud och efterfrågan. Genom att bättre anpassa de tjänster som erbjuds efter de krav som transportköparna ställer avseende transportens utförande och tidsmässiga utförande antas denna potential kunna realiseras. Denna anpassning förutsätts kunna åstadkommas genom en segmentering avseende både kundkrav och godsets egenskaper. Effekterna av denna typ av hantering och koordinering är inte kartlagda. Syftet med projektet är att identifiera och analysera vilka effekter och vilken potential segmentering av gods har i form av ekonomi- och miljöpåverkan ur ett holistiskt perspektiv där hela transportsystemet tas i beaktande, detta för att reducera infrastrukturspåverkan.Abstract: A possible way to reduce the strain on transportation infrastructure is to create conditions for more sustainable operations. Segmentation of shipments could provide these conditions, but it relies heavily on intelligent transportation system solutions to function adequately. The project aims to explore what the effects of freight segmentations are, and the requirements necessary to segment freight shipments. The project is aiming at reducing environmental strain caused by transportation while also increasing the efficiency/effectiveness of transportation.
Item type: