National Transport Library Research Database

Erfarenhetsåterföring ifrån halvvarm beläggningsteknik (Experience follow up from semi warm asphalt)

  • Öhman, Karl
  • Peab Asfalt AB, Svenskt företag eller organisation, 556098-8122
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-01 -- 2011-01-30 ; 200000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/13451
Subject(s): Abstract: Med de ökande trafikvolymerna sätts Sveriges vägar på prov vad gäller dess uppbyggnad och livslängd. I Sverige finns det mer än 8 400 mil länsvägar, vägar som är låg till mellantrafikerade (ÅDT 500-1500). I Sverige används halvvarma beläggningsmassor i stor utsträckning på vägar av denna typ. Det finns ett stort antal 15-20 år gamla beläggningar, fortfarande mycket väl fungerande, utförda med halvvarm teknik. Dock saknas uppföljning, erfarenhetsåterföring och kunskap om hur dessa halvvarma beläggningar tillverkats och lagts ut samt hur de funktionella egenskaperna förändrats med tid och trafik. Denna studie syftar till att göra en tillståndsbedömning av ett antal äldre beläggningar utfärda med halvvarm teknik i Värmland och Mälardalen. Studien skall ge en erfarenhetsåterföring ifrån ett antal lyckade beläggningar avseende tillverkning och utläggning av dessa beläggningar och ökad förståelse för vilka variabler som påverkar. Vidare studeras beläggningarnas funktionella egenskaper efter 15-20 års trafik. Bakgrund: Den halvarma tillverkningstekniken blir allt mer intressant p.g.a. den intensiva debatten om klimatpåverkan. Andra fördelar med tillverkning av halvvarm asfaltmassa är: - minskad bitumenåldring vid tillverkning och transport - minskade emissioner vid utläggning (asfaltrök). - reducering av miljöfarliga ämnen vid tillverkning (koloxid, koldioxid och kväveoxid) - reducering av energiåtgång vid tillverkning Det svenska vägnätet består till stor del av låg och medeltrafikerade vägar där en halvvarm beläggning ur konstruktions- och ekonomiskt hänseende skulle vara ett lämpligt alternativ. Den halvarma metodiken skulle kunna få ett större spridningsområde men först bör en utvärdering av äldre halvvarma beläggningar utföras. I utvärderingen skulle även stenmaterial, bindemedelstyp, tillverkning- och utläggningsteknik dokumenteras. Genomförande: Ett antal väl utförda projekt med varierande ålder väljs ut för att ingå i studien. En del i genomförandet är att spåra arbetsrecept innefattande bl.a. bindemedelstyp, stenkvalitet och tillverkningsteknik. Projektet inleds med okulärbesiktningar. Därefter följer fält- och laboratorieanalyser. Objekt: Vid urval av beläggningsobjekt skall i största möjliga mån hänsyn tas till projekt med olika ÅDT Geografiska förutsättningar Beläggningsåldrar Provning: 1. Standardprovning av beläggning (Bindemedelshalt, kornstorleksfördelning, hålrum) 2. Funktionell provning (ITSR, styvhet, pressdraghållfasthet, marshallstabilitet samt eventuellt dynamisk krypstabilitet) 3. Bindemedelsprovning på återvunnet bitumen (penetration, mjukpunkt och eventuellt viskositet)Abstract: Throughout Sweden there are approximately 84 000 kilometres of low trafficed roads with 500-1500 vehicles per day. There are several well functioning 15-20 year olds roads made with semi warm asphalt technique. However, there is none to little experience documented or follow up studies from semi warm asphalt roads that takes the funtionel performance along the timeline in consideration. This study aim is to perform on site evaluation as well as laboratory tests from a few well chosen roads in Värmaland and Mälardalen area. The objects will be chosen by geografic location, traffic volume and age. Performed test will be standard test to describe the material, functionel test to define the material and bitumen tests trying to describe its present properties.
Item type: