National Transport Library Research Database

Bättre landskapsanalys för transportsektorn: utgångspunkt för MKB och gestaltningsprogram (Improved landscape analysis for the transport sector: a basis for EIA and initial design programmes)

  • Berglund, Ulla
  • Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Universitet eller högskola, 202100-2817
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-04-01 -- 2012-12-31 ; 3590000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/13900
Subject(s): Online resources: Abstract: I Vägverkets strategiska plan fastslås att landskapsanalys och gestaltningsprogram från och med 2010 ska göras för alla vägprojekt i det statliga vägnätet. Metoderna för landskapsanalys har successivt utvecklats, men vad som analyseras och hur ingående det görs tenderar att i hög grad variera beroende på utförarens kompetens och intresse. Det övergripande syftet med detta projekt är att generellt förbättra och säkerställa kvaliteten hos landskapsanalyser i väg- och järnvägsplaneringen. Projektet ska leda till att landskapsanalyser kan handlas upp och utföras på ett sätt som motsvarar kraven enligt den europeiska landskapskonventionen (ELC) och som stödjer MKB-processen och upprättandet av gestaltningsprogram. Resultatet redovisas dels i en mall till upphandlingsunderlag för landskapsanalys dels i vägledning till lämpliga, beprövade metoder för landskapsanalys framförallt med inriktning på förstudieskedet. Vägledningen ska också innehålla fördjupningar och kompletteringar, i frågor som bedömts mindre väl utvecklade: ljud, identitet, och metoder för brukarmedverkan. Vägledningen presenteras i en slutrapport som bl.a. ska fungera som ett komplement till framtida MKB-handbok. Förväntat resultat a) En mall för upphandling av landskapsanalys som stödjer MKB-processen samt utformningen av gestaltningsprogram. Mallen kan komma att påverka framtida MKB-handböcker. (Resultat av nyckelintervjuer samt en skiss till mallen redovisas i etapp 2.) b) Ett kunskapsunderlag om landskapsanalys för väg- och järnvägsprojekt anpassat till kraven i den europeiska landskapskonventionen, med teoretisk/historisk bakgrund och förklaringar av begrepp. (I etapp 1 redovisas i en preliminär rapport om ”teori och begrepp”.) c) En vägledning för landskapsanalys för väg- och järnvägsplanering i form av ett ramverk med hänvisning till lämpliga, beprövade metoder samt de kompletteringar som projektet bidragit med. Inriktningen är framförallt på förstudien. Anvisningar till fördjupningar och kompletteringar för känsliga områden ingår. b) och c) redovisas i en rapport - en Vägledning – som ska fungera som bilaga till framtida MKB-handbok. (Underhandsrapport om metoder som testats samt ett preliminärt förlag till ramverk levereras i etapp 2.) Härutöver förväntas viss vetenskaplig produktion i form av artiklar, men där de direkta resultaten i projektet utgör ett empiriskt underlag snarare än färdig produkt. Jämställdhetsfrågor behandlas ej explicit i projektet men kommer att beaktas vid urval av forkningspersoner och testmiljöerAbstract: In the strategic plan for the Swedish Road Administration is laid down that landscape analyses and initial design programmes shall be made for all national roads from 2010 and onwards. The overarching aim of this project is to improve and secure the quality of landscape analysis for road and railway planning. The project aims at supporting improvements of purchasing and effectuation of landscape analyses, securing that the results will be in accordance with the European Landscape Convention that Sweden is about to ratify. The analyses should be relevant as a base for EIA and for the initial design programmes. The main results of the project will be a guide to methods for landscape analyses for the transport sector and a template for the transport administration’s purchase of landscape analyses.
Item type: