National Transport Library Research Database

Vägverkets samhällsansvar för trafikinformation (Road administration responsibility for traffic information from a societal perspective)

  • Lindkvist, Anders
  • Movea Trafikkonsult AB, Svenskt företag eller organisation, 556435-6144
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-01 -- 2010-06-30 ; 200000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/17625
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikinformation är en viktig tjänst för att stödja förarna att genomföra effektiva och säkra resor. Detta gäller särskilt vid oväntade avvikelser från de normala trafik- och vägförhållandena. Idag finns flera metoder för att informera bilförarna om trafiken och körförhållandena. Nya aktörer deltar processen som tjänsteleverantörer men marknaden har utvecklats långsamt, åtminstone i Sverige. Dessa aktörer använder vanligen grundläggande trafikdata från Vägverket men de har ibland också egna eller andra källor. Med en långsam utveckling av den privata marknaden kan frågan lyftas om myndigheter som Vägverket borde ha ett mer uttalat ansvar för att sprida viss information som är särskilt betydelsefull avseende säkerheten, men också framkomligheten. Finns det ett behov av att skilja på vilken typ av information väghållaren måste sprida och vilken information som bör utvecklas och göras tillgänglig för organisationer och den privata marknaden? Dessa och andra frågor tas upp i projektet. Ambitionerna för att förbättra trafiksäkerhet, miljö och tillgänglighet är höga. Dessutom är kundvård ett prioriterat område. Därför är det viktigt att framhålla samhällets insatser för trafikinformation. En tydligare åtskillnad mellan vad som är offentlig information och förädlad information kan bidra till att koncentrera insatserna på de mest effektiva åtgärderna. Huvudsyftet är att klargöra betydelsen av att sprida olika typer av trafikinformation och hur detta skall hanteras och att klargöra vilken typ av trafikinformation som Vägverket har ett ansvar att förmedla till användarnaAbstract: Traffic information is an important service in supporting the drivers to perform efficient and safe journeys. This is especially true if deviations from the normal traffic and road conditions occur unexpectedly to the drivers. Fifty years ago the methods of bringing up-dated traffic messages to the driver were limited to radio broadcasts and roadside signs. Today there are also other methods of notifying the drivers about the traffic and driving conditions. New actors are involved as content providers and service providers, although the growth of the market has been slow, at least in Sweden. These actors normally make use of the basic data from the Road Administration but they have sometimes also their own or other sources. With a slow development of the private market the question can be raised if the authorities like the Road Administration should have a more explicit responsibility to disseminate certain information which is important especially for safety but also accessibility. Is there a need to distinguish between what kind of information the Road Administration must provide and what information should be developed and made available to organizations and the private market? These and other issues are addressed in the project. Ambitions in terms of improving road safety, environment and accessibility are high. In addition, customer care is of main concern. Therefore, it is important to highlight community efforts to traffic information. A clearer distinction between what is public information and refined information might help focusing the efforts on the most effective measures. The main objective is to clarify the importance of disseminating different types of traffic information and the arrangement for this, and to make clear what kind of traffic information that the Swedish Road Administration has a responsibility to convey to users.
Item type: