Abstract: Vägverket och Saab har insett behovet av mer samarbete – även offentlig – privat samverkan för att påskynda och samordna utbyggnaden av intelligenta transportsystem för vägtrafiken (även innefattande gränssnitten mot andra transportsätt), i såväl Sverige som internationellt, och har för avsikt att samarbeta i syfte att så effektivt som möjligt stötta realiserandet av de överordnade ITS-målen. Överordnade motiv för Saab och Vägverket att samarbeta är att förstå olika förutsättningar för bra och effektiva lösningar för att öka samhällsnytta och sänka kostnader. Vägverket söker aktiv samverkan med industrin och marknadens aktörer som en del i en långsiktig strategi för ökad effektivisering. Saab söker genom aktiv samverkan och med tillhandahållande av unik kompetens bidra till ökad effektivitet för Vägverket i deras verksamhet. Saab söker större åtaganden och ansvar genom så kallade funktions och driftåtaganden (alt. outsourcing, PPP). De förväntade utmaningarna är dels att Vägverket i sin operativa roll ska öka sin förmåga att lösa sin uppgift eller dels utgöra grunden för att skapa nya kommersiella ITS-tjänster i framtiden. Här har Vägverket möjlighet att engagera SAAB som t.ex. servicepartner. Syfte: Studien syftar till att definiera och hitta från båda parter intressanta och konkreta möjliga förslag på Funktionsåtagande(n) med upplägg som både sänker Vägverkets kostnader och samtidigt ökar systemets/funktionens möjligheter med incitament för extern part att vara innovativ som tillför mervärden. Projektet genomförs i syfte att tydliggöra innehåll och processer för det fortsatta arbetet runt funktionsåtaganden. Modellen ska kunna ligga till grund för möjligheten att finna system och funktioner där en tydlig gränsyta kan definieras och därigenom avgränsas för ett funktionsåtagande. Exempel på system kan vara VVIS, trafiken.nu, Stress. Projektet utförs av Saab i samverkan med Vägverket. Saab särskilda kompetens består av erfarenhet av stora funktionsåtagande både gällande system och funktioner.
Projektet består av två faser. Fas 1: Kartläggning för att skapa nulägesbild där man som mål har att ta fram en strukturerad information och få en tydlig kunskap om nuläget. I studien ingår en kartläggning av system och funktioner där man ser över befintlig styrning av underhåll och planering, där hänsyn tages till befintliga avtal, regelverk och lagar. Vidare så tas även en strategi fram för funktionsåtagande där man tittar på hur en planering för en övergång från dagens åtagande i Vägverkets regi skulle kunna övergå till ett externt funktionsåtagande. Detta görs i 5 steg:
1. Definiera objekt
2. Etablera avtal
3. Design av lösning
4. Implementera lösning
5. Funktionsåtagande
Fas 2: Design av funktionsåtagande med mål att ta fram ett långsiktigt kostnadseffektiv funktionsåtagande. Arbetet går ut på ta fram en projektplanering där man har som mål att förbereda och klargöra projektets mål och förväntningar, definiera processer, designa ett funktionsåtagande med hänsyn taget till bakgrund, organisation, avgränsningar, tidplan, ekonomi och kommunikation. Exempel på övriga ingående parametrar kan vara inköp och försörjning, avtal med leverantörer, felavhjälpning, åtgärdsrapportering och organisationAbstract: Abstract not available.