National Transport Library Research Database

Hållbar cykelinfrastruktur: Nya grundvärden och riktlinjer för utformning i VU 94 och TRAST (A sustainable cycle-infrastructure: New base-values and design guidelines for VU 94 and TRAST)

  • Archer, Jeffery
  • Sweco Infrastructure AB, Svenskt företag eller organisation, 556507-0868
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-02-26 -- 2012-12-31 ; 1890000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/13898
Subject(s): Abstract: Det finns ett stort antal utredningar som tyder på att en storskalig satsning på cykel som transportmedel kan ge stora samhällsekonomiska vinster i form av reducerad miljöpåverkan och bättre energieffektivitet, bättre trafiksäkerhet och framkomlighet, samt bättre folkhälsa. Investeringen i cykelinfrastrukturen är därför en viktig transportpolitisk fråga och har stor betydelse i strävan efter att uppnå noll-visionen i Sverige. Cykeltrafiken har ökat explosionsartat i Sveriges tätorter under de senaste åren. Statistiken visar att cirka 12 % av alla resor nu utförs med cykel och i Stockholm cyklar över 150 000 cyklister i staden dagligen under sommarhalvåret. Antalet vintercyklister visar dessutom en starkt uppåtgående trend. Ett problem med det ökande antalet cyklister är att infrastrukturen inte hinner anpassas och utbreddas i samma takt som efterfrågan vilket i sin tur har lett till trängsel på många huvudleder i cykelvägnätet. I takt med ökad cykelanvändning i städerna behövs mer yta och bättre framkomlighet på det befintliga cykelvägnätet. Det större antalet cyklister i cykelnätet har också medfört andra typer av problem bland övriga trafikantkategorier. Idag planeras och byggs cykelvägar baserat på ett antal grundvärden som finns angivna i Vägutformningsmanualen (VU 94, Version S2, Del 10) och på mycket generella utformningsriktlinjer, förslag och exempel som beskrivs i TRAST-handböckerna. Det finns idag ett stort behov av att både uppdatera och komplettera dessa grundvärden och parametrar för att bättre kunna anpassa cykelinfrastrukturen till trafikanternas olika behov och ta hänsyn till de dynamiska aspekterna som t.ex. trafik- och cykelflödena. Riktlinjer som är samstämmiga med VU 94 behövs i TRAST för att tydliggöra hur nya cykelanordningar ska utformas och hur befintliga ska utvärderas och uppgraderas till en god standard. Ett annat problem idag vad gäller infrastrukturutformning för cyklister berör vägkorsningar. Cyklister och fotgängare har behov av god framkomlighet och säkerhet men kommer ofta i andra hand då det handlar om vägkorsningar. Långa väntetider vid trafikljus ledar ofta till dåligt beteende hos GC-trafikanter då många cyklar mot rött med förhöjd olycksrisk. Vidare har studier från Lunds Tekniska Högskola till exempel visat att det finns både fördelar och nackdelar med att ha en separerad cykelbana jämfört med ett integrerat cykelkörfält i samband med utformning av cirkulationsplatser. Särskilt i tätorter begränsas tillgänglighet, framkomlighet och komfort kraftigt av de idag gällande korsningsutformningarna för cyklister. För trafiksignalsstyrda vägkorsningar anses en omfördelning av tid och rum i gaturummet vara nödvändig av många väghållare för att öka cyklisters framkomlighet och även trafiksäkerhet. Idag saknas det forskning och praktiska kunskaper på många fronter inom cykelområdet. Det finns ett stort antal utredningar och studier på olika håll från forskningsinstitut och högskolor samt praktiserande kommuner som har prövat sig fram till nya och effektiva cykellösningar. En viktig del i det föreslagna projektet är därför att ta tillvara på dessa kunskaper och erfarenheter för att skapa en gedigen grund för det framtida arbetet med cykelutformning. Genom att använda ett antal olika beprövade metoder och att utföra fältinventeringar kan nya grundvärden och riktlinjer tas fram i ett nära samarbete med väghållaren. Den nya informationen kan sedan införlivas i VU 94 och TRAST. Även arbetet med cykel i vägkorsningar kommer att bearbetas i ett format som kan införas i VU 94 och TRAST.Abstract: There are a great many investigations that suggest that large-scale investments in cycle transport can provide considerable socio-economic benefits in the form of reduced environmental impact and better energy efficiency, better traffic safety and accessibility, and better public health. Investing in the cycle-infrastructure has therefore become an important transport political issue and has great significance in the strive towards vision-zero. Cycle-traffic has increased exponentially in Sweden’s built-up areas during recent years. Statistics show that approximately 12 per cent of all trips are carried out by cyclists, and in Stockholm there are more than 150 000 cycle-trips per day during the warmer half of the year. The number of winter cyclists is also on a steep upward trend. A problem with the increase in cyclist numbers is that the infrastructure is unable to be adapted and expanded quickly enough to cater for the demand, which has led to congestion on many major routes in the cycle-network. As the cycle-demand increases, towns need to devote more space and better accessibility in the existing transport network to achieve a functional balance. Greater numbers of cyclists have also led to a number of other problems in relation to other road-user categories. Today, cycle-roads and paths are planned and developed in accordance with a number of different base-values specified in the Swedish Road Design Manual (swe. “Vägutformningsmanualen” - VU 94, Version S2, Part 10) and a number of very general design guidelines that are described in the TRAST- handbooks (literally translated TRAST refers to “Traffic for an Attractive Town). There is a great need today to both update and complement these base-values and design guidelines to better adapt the cycle infrastructure to the needs of cyclists and other road-users in order to take into consideration the dynamic aspects such as, for example, traffic and cyclist-flow rates. Guidelines that are correspondent with the Swedish Road Design Manual are needed in TRAST to clarify how new cycle-facilities should be designed and how existing facilities should be evaluated and upgraded to a good standard. Another problem today in relation to the infrastructure design for cyclists concerns road intersections. While cyclists and pedestrians have the need for good safety and accessibility they often come second-place when it comes to the design of road-intersections. Long waiting times at traffic lights often lead to poor behaviour among cyclists and pedestrians where many tend to go against the red-light with an elevated accident-risk. Further, studies from the University of Lund indicate that there are various advantages and disadvantages related to the samt praktiserande kommuner som har prövat sig fram till nya och effektiva cykellösningar. En viktig del i det föreslagna projektet är därför att ta tillvara på dessa kunskaper och erfarenheter för att skapa en gedigen grund för det framtida arbetet med cykelutformning. Genom att använda ett antal olika beprövade metoder och att utföra fältinventeringar kan nya grundvärden och riktlinjer tas fram i ett nära samarbete med väghållaren. Den nya informationen kan sedan införlivas i VU 94 och TRAST. Även arbetet med cykel i vägkorsningar kommer att bearbetas i ett format som kan införas i VU 94 och TRAST.
Item type: