National Transport Library Research Database

Pay as you drive (Pay as you drive)

  • Stigsdotter, Lena
  • Folksam ömsesidig sakförsäkring, Svenskt företag eller organisation, 502006-1619
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-10-05 -- 2012-04-30 ; 2400000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/79557
Subject(s): Abstract: Mål: det samhällsövergripande målet är en bättre miljö och säkrare trafik Syfte med projektet: Stimulerar PAYD-baserad bilförsäkring till en grönare och säkrare körstil? Bakgrund: Trafikskador är ett stort folkhälsoproblem .I Sverige omkommer 400-500 personer per år och tusentals skadas i trafiken Genom att sänka medelhastigheten med 5% minskar skade- och dödsrisken med 15 respektive 20%. Det motsvarar 80 liv, varje år. Genom att köra mjukare och sänka hastigheten till gällande hastighetsgränser sänks CO2-utsläppen och upprivning av partiklar från asfalt och däck minskar. Pilotprojekt: Ny teknik kopplat till NVDB ger möjlighet att observera förarbeteende i form av hastighet i förhållande till gällande hastighetsbestämmelser, dessutm läser GPS-en av kraftiga inbromsningar och sträcka. 300 personer ur MHFs medlemmar/supporters boende i södra Sverige 25-55 år med bilförsäkring hos Salus-Ansvar erbjuds vara med i testet som kommer att pågå under 12 månader. Preliminär start i februari 2011. Erbjudandet: belönar tespiloter som kör enligt gällande hastighetsgräns. Den faktiska hastigheten kopplas till en återbäringstrappa där man kan få 40% rabatt om man aldrig kör snabbare än max 5 km/h över gällande hastighetsgräns. Upplägg: - Rekrytering via postalt utskick till MHF-medlemmar - ”Svarta lådor” (GPS) med display monteras in i bilen - Data sammanlänkas med NVDB, nationella vägdatabasen - Lådan mäter hastighet och körsträcka, tvära inbromsningar och CO2-utsläpp - Varje vecka får piloten ett sms där man redovisar hur många % av körd tid som var laglig - Varje vecka uppdateras en personlig sida på en webbportal där det framgår mer detaljerad info som kan brytas ner på dagnivå. Rabatten kommer att kopplas till den ackumulerade körstilen och redovisas varje vecka. Produktutformning: Loggdata rapporteras i tre olika nivåer (till både piloter och forskare) Grönt ljus inom hastighetsbegränsningen Gult ljus 1-5km/h över gällande gräns (varnande) Rött ljus >6 km/h (straffande) Dessa nivåer läggs ihop med en återbäringstrappa där man som mest kan få 40% rabatt om man kör grönt och gult. Som minst 0% rabatt om man kört mer är 15% rött. Tidplan: Rekrytering testpiloter november 2010 Installation av system jan-feb 2011 Start mätning mars 2011 Slut mätning feb 2012 Slutrapport april 2012
Item type: