National Transport Library Research Database

Sensorlösning hastighetsreglering i VH-korsningar utan separat körfält för vänstersväng (Use of alternative sensor technology at VH intersections without lane for left turners)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-03-11 -- 2010-09-01 ; 300000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/11492
Subject(s): Abstract: Saab AB, Saab Microwave Systems (SMW) har under många år utvecklat radartecknologi för automotive-tillämpningar. Denna radarteknik har resulterat i små, billiga och inte minst mycket avancerade radarsensorer med inbyggd signal- och databehandling. SMW har egeninvesterat betydande belopp i utveckling av denna radarteknologi och tagit fram två nya radarsensorer, SIRS-100 och SIRS-200, för ITS-tillämpningar som ex.vis hastighetssensor, trafikstatistiksensor, sensor för VH-lösningar etc. I detta FUD-projekt har Saab AB och SMW identifierat en applikation i vilken dessa sensorer ger avgörande fördelar ur kostnads- och trafiksäkerhetssynpunkt. Syfte: För VH-lösningar i korsningar utan separat körfält för vänstersväng föreligger inte någon bra teknik för detektering av att fordon avser att göra en vänstersväng. Detta FUD-projekt avser att etablera och verifiera en sådan teknologi baserad på avancerad radarteknik. Syftet med föreliggande ansökan är att ta fram en VH-lösning baserad på radarteknologi i stället för dagens induktiva slingor. I projektet ingår att modifiera och verifiera användandet av radar i denna typ av VH-tillämpning. Projektet består av två faser. Fas 1: Demonstration: Saab modifierar och vidareutvecklar vid behov den mjukvara som tagits fram i radar och dator för att klara VV krav och dataöverföring till VVs centraldator. Saab levererar, installerar och driftsätter en VH-lösning i en av VV föreslagen korsning Det förutsätts att Vägverkets framtagna datorplattform kan användas. Fas 2: Utvärdering av demonstration.I nästa fas utvärderas demonstrationen och VH-lösningen. Utvärderingen görs genom utvärdering av trafikstatistikdata som erhålles ur VH-systemet. Förväntat resultat VV använder sig idag av induktiva slingor för VH-lösningar. Denna teknologi begränsas av att slingorna måste förläggas på distinkta ställen i vägbanan. I en korsning utan separat körfält för vänstersväng är denna teknologi inte tillämpbar. Med avancerad radarteknologi medges möjlighet att följa fordonen i korsningen och därmed på ett effektivt sätt detektera att fordon avser att svänga vänster samt även följa övrig trafik. Med radarsensorer kan dessa placeras för att spegla önskad reglerfunktion. Ökad trafiksäkerhet och bättre övervakning/information av/om trafiken i dessa korsningar är förväntade resultat. VH baserad på radarsensorer kommer att kunna användas av samtliga Vägverkets regioner. Projektet resulterar i följande: - Modifiering och vidareutveckling av existerande trafikradar - Pilotdrift och demonstration av VH-lösning baserad på radarsensorer - Rapport som redovisar resultat från utvärdering av demonstratorn. - Införandestrategi/handlingsplanAbstract: The aim with this project is to test and verify use of new sensor technology at VH-intersections with lanes without lane for left turning.
Item type: