National Transport Library Research Database

Förstudie: Preciserat informationsstöd för arbete på väg (Pre-Study: Specified information support system connected to road work)

  • Elfwing, Yngwe
  • Know IT Dalarna AB, Svenskt företag eller organisation, 556411-6985
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-03-15 -- 2010-12-15 ; 175000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/14940
Subject(s): Online resources: Abstract: Att kunna tillhandahålla adekvat och tillförlitlig information om pågående arbete på väg är en viktig trafiksäkerhetsfråga och det finns klart identifierat behov av att förbättra dagens situation. Inte minst talar statistiken över antal skadade och döda vägarbetare sitt tydliga språk. Förbättrade informationsmöjligheter med relevant information bidrar vidare till att fler trafikanter gör aktiva vägval som leder till ökad framkomlighet samt att tung trafik kan ledas om i tid, något som sammantaget leder till mindre klimatpåverkan med lägre emissioner. I takt med att trafikanten upplever informationen som mer tillförlitlig bör också positiva beteendeförändringar i form av högre acceptans för ex. hastighetsdämpande åtgärder kunna noteras på sikt. Problemområdet relaterar tydligt till utmaningarna i "Vägverkets plan för utveckling 2009-2011" och då främst till utmaning 2 "Bättre mobilitet för pendlare och godstransporter". I utmaningen finns ett utpekat satsningsområde som rör "Nya trafikantinformationstjänster" med kortsiktiga utvecklingsmål som syftar till att utveckla bättre underlag för nya trafikantinformationstjänster samt att genomlysa målbilden av IT-arkitekturen inom bl.a. trafikantinformationsområdet. Syfte: Förstudien syftar till att belysa behovet av att utveckla förbättrade informationsstöd för preciserad trafikstörning kring arbete på väg. I detta ingår att beskriva tekniska förutsättningar och att identifiera möjlig inriktning på sådana lösningar. Metod: Studien kommer i huvudsak att utföras som en litteraturstudie med följande aktiviter: (1) Inledande scanning av avslutad och pågående forskning som kan relateras till problemområdet. I detta ingår såväl nationellt som internationellt arbete. (2) Teknisk fördjupning som bl.a. beskriver tekniska förutsättningar och identifierar problemställningar. (3) Analys av samhällsnyttan av ett förbättrat informationsstöd med fokus på trafiksäkerhet, framkomlighet och miljöaspekter. (4) Slutsatser och förslag på fortsatt arbete (utvecklingsprojekt) Under arbetet sker löpande avstämning med föreslagen kontaktperson på Vägverket, Ylva Stegarås. Förslagsvis bör kontakt även hållas med med andra personer kopplade till Vägverkets FIFA-projekt (Irene Lundberg/Johan Hallenberg). Förväntad resultat: Förstudien ska belysa samhällets behov av preciserat informationsstöd om arbete på väg samt ge konkreta förslag på fortsatt arbete. Studien avser i och med detta att verka som underlag för ett fördjupat forskningsprojekt där utvecklingsarbete av lämpliga ITS-lösningar kan ske. Tanken är att utvecklingsarbetet ska involvera en eller flera kommersiella aktörer och inledande kontakter har redan tagits. Eventuella tester av framtagna lösningar bör även kunna ske i samverkan med ITS Dalarnas pågående utvecklingsprojekt Testarena E16. Slutmålet är således en tillämpbar tjänst/produkt som kan bidra till att nå flera av Vägverkets strategiska mål (Strategisk plan 2008-2017/ Publ. 2009:56). Studien bedöms även svara väl mot samtliga fem utpekade huvudområden i Vägverkets ITS strategi (Fördjupningsdokument ITS 2008-2012/ Publ. 2008:58). Särskilt kan nämnas åtgärder som leder till effektivare och mer hållbar arbetspendling samt hållbara godstransporter via (informations)tjänster som bidrar till högre trafiksäkerhet, bättre framkomlighet och mindre miljöpåverkan.Abstract: The need for adequate and reliable information to road user of on-going of disturbances like road work is an important issue for better road safety. Given statistics of accidents involving workers on the road it is clear that today’s situation ought to be improved. Better possibility to give relevant information will stimulate to alternative route planning for private traffic as well as for heavy vehicles. Altogether, this will lead to better road safety, increased availability and less climate change. In time more reliable information of disturbances hopefully also will lead to positive behavioural changes as for example better acceptance for measures like reduced speed limits connected to on going road work. The needs described above clearly relate to The Road Administrations defined challenges in “Vägverkets Plan for Development 2009-2011” and especially to challenge number 2: “Better Mobility for Commuters and Transportation of Heavy Goods”. In this challenge, a number of new information services are pointed out as specific developments goals on short sight terms. The Pre-study aims to enlighten the need to development for specified information support system connected to road work. This includes technical conditions and identification of possible solutions. The study will primarily be done as a desk research and is divided into the following activities: 1. Scanning of relevant national and international research related to the area 2. Technical description of conditions and possibilities 3. Analysis of the public welfare (traffic safety, increased availability, emissions etc) 4. Conclusions and proposal of continued research project The study will enlighten society’s needs of specified information support connected to road traffic disturbances. Looking ahead it should be noted that the study aims to lead to a wider development project also involving commercial actors. The final goal of such a project is to have an applicable tool for improved traffic information.
Item type: