Abstract: Det övergripande målet är att förbättra säkerheten för att minska de många och allvarliga skadorna för de främre sittande passagerarna i personbilar. Detta projekt kommer att fokusera på design och utveckling av en ny funktion för att optimera bandbelastningar där bräst och höft kan kontrolleras separat. Detta leder till en bättre kontroll och minskad belastning och skador på bröstkorgen. Utveckla en CLT med vändbar funktion med begränsade viktökning. Utvärdera olika utföranden för att jämföra resultaten med kraven i Design Goal Dokument.
Passagerarsäkerhet i fordonskollisioner är av stor betydelse. Under årens lopp har mer fokus lagts på att öka kunskapen om och förbättra säkerheten för passagerare i framsätet och det finns fortfarande en potential för att öka nyttan. Små kostnadseffektiva lösningar för t.e.x baksätet är också ett mål inom bilindustrin.Abstract: The overall objective is to improve safety in order to reduce the number and severity of injuries of front seated occupants in passenger vehicles. This project will focus on the design and development of a new feature to optimize the belt loads where the shoulder and lap portion could be controlled separately.
This lead to a better control and reduced load and injury to the chest. Develop a CLT with a reversible feature with limited weight increase. Evaluate different designs to compare the performance with the demands in the Design Goal Document.
Occupant safety in vehicle collisions is of high importance. Over the years, more focus has been put into understanding and improving the safety of the front seat occupants still there are potentials to increase the benefit. Small cost efficient solutions are still a target for the industry that also could be implemented f. eg in rear seats.