Abstract: På grund av tendensen att alltfler cyklar längre sträckor, samt att fler hållplatser flyttas ut från bycentrum till kringfartsleder uppmärksammas alltfler problem till och längs större vägar allt större. De nya glesa 2+1 vägarna genererar typiskt dessa problem. Med större vägar menas främst vägar med hastighetsgräns över 70 km/h. Särskilt intressant är vägar med någon form av mötesseparering med räffling eller mitträcke. Det saknas ofta cykelbanor längs dessa vägar och utgångspunkten i detta projekt är att detta upplevs som ett problem av såväl dem som ändå cyklar och av potentiella cyklister. Vid cykling till hållplats är problemet ett tillgänglighets- och trygghetsproblem och ett hinder för ökad cykling och ökat kollektivtrafikresande. För längre cykelresor längs dessa större vägar blir säkerhetsproblemet än mer betydelsefullt.Syfte: att beskriva typer av problem som finns samt att utvärdera enkelt genomförbara lösningar för att öka säker och attraktiv tillgänglighet för cyklister till och längs större vägar. Metod:
- Erfarenhetsåterföring av genomförda åtgärder
- Studier av internationella exempel
- Fokusgruppintervjuer om tänkbara åtgärder
- Analyser av RES för att belysa nuvarande pendlingsresor
- GIS-analyser för att belysa potentialen när det gäller cykelresor till hållplatser och cykelpendling
- Intervjustudier av cyklister för att tex belysa tillgänglighet, samt synbarhetsproblematiken under den mörka årstiden
- Fokusgruppsdiskussioner om förslag på förbättringa