National Transport Library Research Database

Bullerdämpande beläggningar - Utvärdering och uppföljning av provsträckor på E18 och E4 (Low-Noise Pavements - evaluation of testsections at E18 and E4)

  • Nilsson, Roger
  • Skanska Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556033-9086
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2005-11-01 -- 2012-03-31 ; 552000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2005:16816 Trafikverket 2010/6077
Subject(s): Online resources: Abstract: Beskrivning: Detta FoU-projekt syftar till att öka kunskapen av bullerdämpandebeläggningar genom fortsatta uppföljningar och utvärdering av provsträckor av bullerreducerande beläggningar på E18 samt planerad sträcka på E4. Projektet är en fortsättning av avslutat EU-projekt SILVIA.Syftet med projektet är att öka kunskapen inom det aktuella området genom fortsatt uppföljning av provsträckor samt laboratorieförsök. Syftet är vidare att kunskaperna på sikt skall leda till förbättrade möjligheter att utvärdera och prediktera studerade beläggnings typers bullerreducerande egenskaper samt hur dessa skall, produceras, underhållas och återvinnas. Dessutom kommer förslag till enklare och mer kostnadseffektiv bullermätning att ges. Kunskap om akustisk livslängd kommer att bidra till att ekonomiska aspekter kommer att kunna beaktas. Projektet kommer också att utvärdera arbetsmiljö aspekter vid återvinning av testade beläggningar. Projektet förväntas öka kunskapen om de faktorer som bidrar till bullerreduktionen samt hur dessa kan bibehållas genom anpassat underhåll. Arbetet förväntas också att bidra med kunskapsuppbyggnad för utvecklande av framtida funktionskrav att tillämpa i kommande regelverk och kvalitetssystem. Projektet kommer också att ha ett nära samarbete med ett pågående Norskt och Finskt bullerprojekt för att dela information och kunskap. Projektet fortsätter och inkluderar Funktionell rengöring av tyst asfalt del 1 med slutdatum 2009-12-15. Del 2 som bedrivs som "särskild satsning" avslutas 2011-12-30. Syftet med projektet är att öka kunskapen inom det aktuella området genom bullermätningar före och efter rengöring. Syftet är vidare att kunskaperna på sikt skall leda till förbättrade möjligheter att utvärdera utförda rengöringsmetoder. Dessutom kommer förslag till enklare och dessa mätningar bör utföras samt hur funktionella krav skall utformas. Kunskap om akustisk livslängd kommer att bidra till att ekonomiska aspekter kommer att kunna beaktas. Projektet kommer också att utvärdera miljöaspekter vid rengöring (slam och spolvatten). Projektet förväntas öka kunskapen om de faktorer som bidrar till effektiv rengöring samt med vilken frekvens de bör utföras. Arbetet förväntas också att bidra med kunskapsuppbyggnad för utvecklande av framtida funktionskrav att tillämpa i kommande regelverk och kvalitetssystem.Abstract: This R&D project is aiming to increase the knowledge regarding low-noise pavements through complementary evaluation of test-sections at E18 and planned section at the E4. The proposed project is a direct continuation of the completed EU-project SILVIA. The main purpose of the project is to increase the knowledge of the subject through furter follow-up of existing test-sections and laboratory analysis. Furthermore, improved evaluation methods regarding functional properties of low-noise pavements, production techniques, maintenance operation as well as recycling will be considered. Proposed simplification of cost-effective noise measuring methods will be included. Knowledge of the acoustical durability will contribute to improved economical considerations. The project will also include evaluation of the work environment aspects at the recycling operations of the existing double porous asphalt at E18. It is expected that the project will increase the knowledge of important factors affecting the noise reduction and how these may be retained through adopted maintenance. It is also expected that the project will provide an important element in the build-up of future functional requirements to be utilised in the succeeding generations of set of rules and regulations and quality systems. This project will have a close cooperation with ongoing noise-projects in Norway and Finland to share knowledge and information. The proposed project will be closely connected and co-ordinated with a proposed particle project on the E4 to evaluate if porous asphalt also may be used to reduce injurious particles and improve the air quality along the roads.
Item type: