Abstract: Betydande olycksproblem (65 DSS/år) i korsningar med flöden under 4000 ådt.
- Stort antal korsningar med få olyckor per korsning (0,006 DSS/korsning och år)
- Markant ökad olycksrisk där hastigheten på primärvägen över 70 km/h.
- Effektiva (billiga) åtgärder behövs på stort antal korsningar för att få effekt.
I projektet ”Billiga landsbygdskorsningar” presenteras åtgärder och förväntade effekter samt kostnader för installation och DoU för åtgärder på denna typ av korsningsproblematik.
I övrigt har vägnätet förändrats kraftigt de senaste åren, t.ex. 2 +1 vägar, hastighetsöversynen, räffling, räcken etc. Exempelvis har många korsningar fått förändrad hastighet pga den nya hastighetsöversynen. Syfte: är att tillsammans med väghållare föreslå effektiva åtgärder i korsningar på landsbygd och utvärdera dem. Dessa åtgärder kan sammanfattas:
- Tvärgående räffling/vägmarkering
- Reglering med vägmärken och vägmarkering
-Billig ITS (ex enkel detektering med relevant budskap)
- Smärre justeringar i korsningar på mötesfri landsväg
Metodik: I detta fortsättningsprojekt skall några av åtgärdsförslagen implementeras i någon/några regioner. Innan storskalig implementering behövs ett antal försöksobjekt. Beroende på vald åtgärd kan den testas i vägrummet eller simulator. Projektet bör delas upp i följande delar:
- Ta fram riktlinjer för etablering av lösningar
- Inventering av valda stråk, t.ex. Bergslagsdiagonalen
- Välja åtgärd per korsning för stråk
- Utvärdering, före/eftermätning (framförallt hastighetsmätningar)
- Slutrapport, rekommendationer VGU/Effektsamband och DoU kostnader.
Vägverkets regioner bör ansvara för genomförandet av åtgärder samt relaterade kostnader medan Vägverket centralt står för kostnader för utvärderingen samt genomförandebeskrivning. Projektet kan samordnas med eventuell ”testkorsning” där ITS-enheten har för avsikt att testa olika ITS-lösningar i en korsning. Förväntat resultat: Åtgärdsförslag testade i korsningar på ett eller flera stråk. kostnadseffektiva åtgärder i korsning utvärderade. Råd och riktlinjer för fortsatt implementering och upphandling av ”Säker framkomlighet i landsbygdskorsning” på VGU-nivå samt samhällsekonomiska effekter.