National Transport Library Research Database

Regionalt kombitransportsystem i en storstadsregion – en systemstudie (Regional intermodal system in an urban area – a principal study)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-07-01 -- 2012-10-30 ; 860000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/15653
Subject(s): Abstract: Storstadsregionerna står för en allt större del av Sveriges befolkning. Samtidigt utvidgas regionerna geografiskt genom att snabba transportmöjligheter vidgar människors och företags aktionsområden. Trots en ökad tjänsteproduktion kräver Storstadsregionerna kräver transporter. Järnvägens marknadsandel för transporter till/från Stockholmsregionen har successivt minskat samtidigt som de totala transportbehoven har ökat. För att få ett långsiktigt hållbart transportsystem är det önskvärt med en större andel intermodala transportlösningar där järnvägen spelar en större roll. Syftet är att utifrån en fallstudie i Mälardalen analysera möjligheterna att skapa ett regionalt godstransportsystem runt Mälaren. Projektet avser att undersöka marknaden, lämpliga terminallägen, vilken frekvens som krävs samt transportekonomin i ett sådant system. Det skall senare kunna mynna ut i ett demonstrationsprojekt. Projektet delas in i följande etapper: - Inventering av transportalstrande verksamheter i Mälardalen såsom terminaler, hamnar, lager, distributionsanläggningar och returgodsanläggningar - Marknadsanalys av möjliga flöden mellan dessa verksamheter i Mälardalen - Uppläggning av linjenät för regionalt system i Mälardalen - Kostnadsberäkning av järnvägsystemet med matartransporter - Kostnadsberäkning av terminalhantering med hjälp av TermCost-modellen (MINT) - Beräkning av break-even beroende på avstånd och beläggningsgrad - Beräkning av miljö- och klimateffekter - Förslag till utformning av system och eventuellt pilotprojekt Projektet förväntas resultera dels i en beskrivning av terminaler och regionala flöden av godstransporter inom Mälardalen och hur dessa flöden skulle kunna transporteras i ett intermodalt transportsystem inom regionen och som ett distributionssystem för transporter ut- och in ur regionen. Möjligheten att använda elhybridbilar för distribution kommer också att undersökas. Miljö- och klimatffekterna av olika typer av distributionsbilar (diesel, el och hybrider) terminalutrustning (olika typer av truckar och t.ex. CCT) och traktionsformer för lok (ellok, diesellok, duolok) kommer att beräknas. Projektet ger också möjlighet att tillämpa och därmed testa modeller som tagits fram i parallella eller tidigare genomförda projekt.Om resultatet visar att ett system skulle kunna byggas upp under vissa förutsättningar kommer ett förslag till intermodalt regionalt transportsystem att presenteras. Därefter kommer ett förslag till ett eller flera pilotprojekt att väljas ut som skulle kunna vara en del i en successiv utbyggnad.Abstract: The population in great urban areas are increasing and also the width of the regions. In spite of a growing service production transportation is needed. The railways market share of transports to and from the Stockholm region has decreased in spite of expanding total volumes. It is necessary to expand the role of rail to reach a sustainable transportation system and intermodal is an option. The project will be divided in the following steps: - Inventory in The Greater Stockholm Area (Mälardalen) of Cargo handling places as terminals, ports, storages, factories, energy and waste terminals - Market analysis of possible flows between these places - Construction of network for a regional transportation system -Estimation of costs for the system including feeder trucks and rail operation -Cost-calculation of terminal handling with the Term-Cost-model (MINT) -Calculation of break-even-point depending of distance and load-factor -Calculation of energy and climate effects -Suggestion of network, implementation and possible pilot-project The project is expected to describe terminals and regional freight flows in Mälardalen and how these flows can be handled in a small-scale intermodal distribution system in the region. The economic prerequisites for the system will be analysed and also the energy and climate effects comparing with existing system. Different kind of feeder trucks, i.e. electric hybrid trucks, terminal handling techniques and locomotive traction will be tested. Also different transportation models will be used. A suggestion for future network will be presented as well as a pilot project to test the system.
Item type: