National Transport Library Research Database

Utveckling av idékoncept för miljöanpassade vägtransporter i intermodala transportkedjor – en förstudie – UVIM (Development of an idea concept for environmentally adapted road transports in intermodal transport chains – a pre study)

  • Jonsson, Rikard
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-02-01 -- 2013-10-30 ; 370000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/15514
Subject(s): Abstract: En långsiktig strävan har under många år varit att minska transporternas miljöpåverkan genom att öka andelen gods som transporteras intermodalt. Ofta förbisedda faktorer för att skapa miljömässig hållbarhet har varit den länk i de intermodala transportkedjorna som utgörs av lastbilstransporter. Inom detta område finns en tydlig förbättringspotential i fråga om fordonsutformning (alternativa drivsystem och drivmedel) samt upplägg för distribution av intermodalt gods. Den forsling som utförs i samband med intermodala transporter har tydliga likheter med distributionstrafik då båda kännetecknas av ett stort antal start och stopp. Forslingen är, jämfört med övriga lastbilstransporter, förhållandevis kort och innehåller vanligtvis ett stort antal stopp för att plocka upp respektive lämna av gods/lastbärare. Vidare ligger kombiterminalerna ofta relativt centralt vilket gör att transportsträckan närmast terminalen ofta utförs i tätort. Utifrån ett energiperspektiv är det vidare mer fördelaktigt att använda alternativa drivsystem i forsling jämfört med fjärrtrafik beroende på större antal start och stopp (t.ex. vid trafikljus och lastning/lossning) samt lägre medelhastighet vilket sammantaget ger ett lägre genomsnittligt effektbehov. TFK har under lång tid arbetat med frågor avseende distribution med lastbil i bland annat tätorter. De problemområden som varit aktuella har varit organisatoriska frågor såsom samordning av varuflöden samt nya fordonssystem som underlättar och effektiviserar distribution av olika godstyper. I tidigare arbeten om intermodala transporter som genomförts på TFK samt i andra forskningsmiljöer har vidare påvisats att lastbilstransporterna står för en hög kostnadsandel och stor relativ miljöpåverkan i den intermodala transportkedjan. Längdbegränsningar för vägfordon i främst de större städerna, på vanligen 10 eller 12 meter, innebär att distributionsfordonens lastytelängder begränsas till i storleksordningen 8 respektive 10 meter. Detta innebär i vissa fall att gods som är lastat i intermodala lastbärare måste lastas om innan det kan distribueras vilket inte är önskvärt. Syftet med förstudien är att genomföra en konceptuellt inriktad studie inom vilken de framtida systemkraven för en långsiktigt hållbar fordonsplattform för vägtransport av intermodala lastbärare i en intermodal transportkedja specificeras. En avsikt är att utifrån tidigare framtagna fordonslösningar för forsling utveckla ett idékoncept som innefattar en miljöanpassad fordonsplattform för vägtransport inkluderat distribution i tätort av intermodala lastbärare. Denna plattform som förmodas bestå av dragfordon (last-/dragbil) och efterfordon (påhängs- eller släpvagnar) förväntas utgöra en viktig beståndsdel när ett långsiktigt hållbart system för vägtransporter av intermodala lastbärarenheter utvecklas. Sammantaget väntas projektet belysa och kvantifiera möjligheter till miljöförbättring och ekonomisk effektivisering av intermodala transportkedjor med ett nytt fordonskoncept. Detta genom att den miljömässigt svagaste länken, de anslutande vägtransporterna i framtiden utförs med fordon med avsevärt förbättrade miljöprestanda. Dessa fordon avses vara bättre anpassade för forsling och distribution av gods och lastbärare i tätbebyggda områden. Detta antas ske med exempelvis alternativa drivsystem och/eller alternativa drivmedel. Av vikt är även att studera och följa den internationella utvecklingen inom området för att tillse att systemet klarar av att hantera lastbärare som används i internationell trafik. Beskrivning(eng): For many years, a long-term ambition been to reduce the environmental impact of transports by increasing the proportion of freight transported intermodally. When creating environmentally sustainable intermodal transport chains, often overlooked factors has been lorry transports. In this area there is a clear potential for improvements in terms of vehicle design (alternative drive systems and fuels) and distribution arrangement for intermodal freight.Abstract: For many years, a long-term ambition been to reduce the environmental impact of transports by increasing the proportion of freight transported intermodally. When creating environmentally sustainable intermodal transport chains, often overlooked factors has been lorry transports. In this area there is a clear potential for improvements in terms of vehicle design (alternative drive systems and fuels) and distribution arrangement for intermodal freight. The connecting lorry transport conducted within intermodal transports has distinct similarities with distribution traffic since both are characterised by a large number of starts and stops. The connecting lorry transport is, compared to other lorry transports, relatively short and usually it contains a large number of stops to pick up and leave the cargo/load carrier. Furthermore, intermodal terminals are often relatively centrally located, which is why connecting lorry transports often are conducted in urban/suburban areas. From an energy perspective, it is also more advantageous to use alternative drive systems in short connecting transports compared to long-distance, depending on a larger number of starts and stops (eg. at traffic lights, loading and unloading) and lower average speed, which all-in-all induce lower average power demand. TFK has for a long time worked with issues related to lorry distribution, in particular within urban areas. The research has been focused on organisational issues such as coordination of goods flows, and new vehicle types that facilitates and streamlines distribution of various types of goods. In previous work on intermodal transports carried out by TFK and others, it has been found that lorry traffic accounts for a high share of both costs and environmental impact of intermodal transport chains. Length restrictions for road vehicles in all major Swedish cities, usually 10 or 12 meters, means that the length of the loadings surface is limited to 8 and 10 meters respectively. This means that the intermodal cargo sometimes must be transhipped into a smaller load carrier before it can be distributed which is not desirable. The aim of the pre-study is to perform a conceptually oriented study in which the future requirements for a sustainable road vehicle platform for transporting intermodal freight carriers in an intermodal transport chain is specified. An intention is furthermore to develop a concept comprising an environmentally friendly vehicle platform based on previous vehicle design solutions for road transport, including distributing intermodal load carriers in urban areas. This platform is expected to consist of tractors and trailers which are expected to constitute essential elements of a sustainable transport system for intermodal load carriers on road. Overall, the project is expected to highlight and quantify the potential for environmental improvement and economic efficiency of intermodal transport chains with a new vehicle concept. This is done by improving the environmentally weakest link in intermodal transport chains, the connecting road transport, with significantly improved environmental performance. These vehicles are intended to be more suitable for conveying and distribution of freight and load carriers in urban areas. The is intended to be done by using alternative propulsion systems and/or alternative fuels. Of importance is also to study and monitor international developments in the field to ensure that the system can deal with load carriers used in international traffic.
Item type: