Abstract: En effektivare användning av mark, gaturum och gata i våra tätorter förutsätter att rekommendationerna i VGU anpassas. Avsikten med detta projekt är att belysa Grundvärden, Dimensioneringsgrunder och Arbetsgång i VGU och beskriva effekten av det samlade resultatet vid Utformning av gaturum. Ett resultat där biltrafikens anspråk i nuvarande VGU kan ha fått för stort genomslag och skapat onödigt stora trafikytor. I projektet genomförs inledningsvis intervjuer med användare och kritiker till nuvarande regelverk. En granskning sker av regelverkets parametrar som har bäring på trafikytans storlek. VGU:s rekommendationer jämförs med några utländska regelverks rekommendationer. Förslag med konsekvensbeskrivning på förändringar av regelverket utarbetas. Dessa förslag redovisas och diskuteras på ett expertseminarium. Med utgångspunkt från denna dialog revideras förslagen och dokumenteras i en rapport.Abstract: More efficient use of land, road space and street in our cities will require that the recommendations in VGU must be adjusted. The purpose of this project is to highlight the Core Values, Design Basics and Working procedures in VGU and describe the effect of the combined effect of Presentation of road design. A result where road traffic claims in current VGU may have been too big an impact and created unnecessary traffic surfaces. The project is carried out with interviews with users and critics of the current regulatory framework. An examination is made of the regulatory parameters that have a bearing on road surface. VGU's recommendations are compared with some foreign recommendations. Draft impact statement with the regulatory changes developed. These proposals are presented and discussed at an expert seminar. These revised proposals and the dialogue are documented in a report.