National Transport Library Research Database

FRAMLAST – Utveckling av framtida intermodala lastbärare (P902) (FRAMLAST – Development of Intermodal Cargo Transport Units (P902))

  • Andersson, Nils
  • MariTerm i Höganäs AB, Svenskt företag eller organisation, 556246-9964
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2010-07-01 -- 2013-10-30 ; 655000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2010:1322
Subject(s): Abstract: I projektet kommer alla krav som finns på en lastbärare som ska transportera gods i en intermodal transportkedja att sammanställas såsom krav från olika typer av gods, olika typer av transportslag, hanteringskrav, administrativa krav t.ex. spårbarhet och information. I projektet kommer även krav från sjötransporter att behandlas. Utifrån den kravspecifikation som tas fram, utarbetas ett eller flera koncept på lastbärare för att tillmötesgå så många krav som möjligt. Projektet startar förutsättningslöst men kommer även att gå igenom befintliga typer av lastbärare; semi-trailer, växelflak och container för att ta fram dess svagheter och styrkor samt behov av förändringar för att ytterliga underlätta intermodala transporter. Även kostnadsaspekter för olika tekniska lösningar kommer att behandlas. Om resultatet faller väl ut blir ett naturligt nästa steg i ett kommande projekt att ta fram en prototyp för att använda för test och demonstration av framtagna lösningar Utförande: Etapp 1: Genom kvalitativ analys tas en kravspecifikation fram som en sammanställning av olika krav som framkommit i tidigare projekt samt krav som framkommer vid intervjuer med ett antal olika varuägare och transportörer. Vidare kommer redan framtagna lösningar att sammanställas från andra forskningsprojekt som sedan i etapp3 kommer att bedömas utifrån kravspecifikationen. Etapp 2: Förutsättningslös analys för att utarbeta olika lastbärarkoncept som tillmötesgår kraven i kravspecifikation under etapp 1. Etapp 3: Befintliga typer av lastbärare stäms av mot kravlistan i etapp 1. Därefter utarbetas eventuella förslag till förändringar/kompletteringar av befintliga lastbärare och förslag till lastbärare. Etapp 4: En kvantitativ analys görs av vilka kostnader olika lösningar kan medföra samt vilka framgångsfaktorer respektive hinder de olika lösningarna har. Projektet avslutas med att ett förslag till demoprojekt tas fram. Effekter/Förväntat resultat: Projektet kommer att mynna ut i förslag till lastbärare som bättre uppfyller de krav som olika typer av gods och transportslag ställer vid intermodala transporter. Industriföretag i Sverige och övriga Europa skulle ur såväl ekonomiskt, miljömässigt och tidsmässigt perspektiv kunna vinna mycket på att transportera gods med kombitrafik. Lastbärare som uppfyller fler krav från myndigheter och varuägare än dagens befintliga lastbärare skulle underlätta val av transportlösningar där kombitrafik utgör en del av transporten. Åtskilliga grupper i samhället bör ha intresse av att få lastbärare som klarar kraven från olika transportslag och olika typer av gods och därigenom underlättar övergången till intermodala transporter. Dagens hot mot miljön och förväntat höga priser på drivmedel i framtiden gör att det ur samhällets synvinkel skulle vara önskvärt att överföra transporter från enbart landsväg till en kombination av landsväg, järnväg och sjö.Abstract: The project is divided in four steps: Step 1: Compile demands which have been appeared in earlier projects and in interviews with different cargo owners and transporters. Also earlier developed concepts from other projects will be compiled. Step 2: Analyse and develop new concepts of CTU to fulfil as many demands from step 1 as possible. Step 3: Analysis of actual CTUs. Investigate which demands from step 1 the different CTUs can fulfil. Thereafter work out proposal of changes of actual CTU:s to better fulfil requirements from the intermodal chain of transport. Step 4: Cost and benefit analysis of the different proposals and concepts. This project will end up with a proposal to a demo project. Expected result of the project: The project will develop one or several CTUs or proposal of changes on actual CTUs which better fulfil requirements from different kind of cargo and modes of transport in an intermodal transport chain. This can make it easier for the cargo owners to choose intermodal transport solutions instead of pure road transports. The public interest is to decrease the pure road transports and instead increase combinations of road, rail and sea transports.
Item type: