National Transport Library Research Database

Intermodala terminalers interaktion i ett nätverk av hamnpendlar – huvudstudie – ITINAH (Intermodal terminal’s interaction in a rail shuttle network)

  • Jonsson, Rikard
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-04-01 -- 2013-10-30 ; 545000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/15484
Subject(s): Abstract: TFK kartlägger och analyserar i en pågående studie intermodala transporter till och från hamnen i Göteborg. Göteborgs Hamn har i tio års tid, inom ramen för RailPort, arbetat framgångsrikt med tågpendlar för transporter av containeriserat gods mellan hamnen och inlandet till/från så kallade torrhamnar. Torrhamnen är i princip en intermodal terminal med ett tätt samarbete med den vattennära hamnen. Av intresse är att studera är hur den enskilda torrhamnen kan etablera fler pendlar till andra hamnar för att därigenom skapa ett effektivt nätverk av intermodala transporter. I tidigare intervjuer har det framkommit att flera av de studerade torrhamnarna har intresse av att etablera pendlar till fler hamnar än de som trafikeras idag. Ett etablerat nätverk ger även torrhamnar och hamnar en möjlighet att marknadsföra rikstäckande transportupplägg för såväl import- som exportgods samt transporter inom Sverige. Det övergripande syftet med studien är att närmare undersöka de torrhamnarnas roll i ett system av intermodala transporter liknande de tågpendlar som Göteborgs Hamn AB driver inom ramen för RailPort. Ett annat viktigt syfte är att studera hur torrhamnarna kan etablera tågpendlar till fler än en hamn samt vilka för- respektive nackdelar det medför för torrhamnar och hamnar. Studien förväntas resultera i ökad kunskap om torrhamnarnas roll i hamnpendlar. Bland annat förväntas en genomgång av de olika informationshanteringssystem som idag används på torrhamnar och i hamnar. Genomgången är tänkt att visa på de problem som idag finns i systemet samt vilka krav som bör ställas på ett eventuellt framtida gemensamt system.Vidare förväntas projektet att visa hur torrhamnar kan etablera tågpendlar till fler än en hamn. Här förväntas även projektet visa hur ett nätverk skulle kunna påverka de vattennära hamnarna utifrån olika aspekter. Projektet förväntas även klarlägga vilka för- respektive nackdelar ett nätverk medför för torrhamnar och hamnar men även andra aktörer som medverkar i pendlarna såsom tågdragare och rederier. En effektivare användning av informationen om godset förväntas även bidra till att effektivisera och minska intern hantering i torrhamnar men även i de sjönära hamnarna.Abstract: TFK has, and is, studying intermodal rail-transport to and from the port of Göteborg. The port has for a number of years established successful railroad shuttles of containerized cargo between the port and its hinterland to/from so-called dry ports, called Railport. A dry port is basically an intermodal terminal in close cooperation with the port. Of interest is to study how the individual intermodal terminal can establish railroad shuttles to other ports in order to create an effective network of intermodal transport. In previous interviews, it has emerged that several of the studied combined terminals have an interest in establishing shuttles to more ports than those served today. An established network also provides intermodal terminals and ports an opportunity to promote a nationwide transport solution for both import, and export, goods as well as transports within Sweden. The aim of the study is to study the role of the dry ports in a network of intermodal transport similar to the railroad shuttles that operates to and from the port of Göteborg. Another important aim is to study how various dry ports can establish railroad shuttles to more than one port, and what advantages and disadvantages this entails for dry ports and ports. The expected results from this study is an increased knowledge of the role of the dry ports in the railroad shuttles to and from the port. Further, a review of the various information management systems currently used at dry ports and ports. This review is intended to demonstrate the problems that currently exist in the system and what requirements should be imposed on any future joint system. The study is also expected to show how the dry ports can establish railroad shuttles to more than one port. A port of that is to demonstrate how a network could affect the ports from different aspects. The project is also expected to clarify the advantages and disadvantages of a network involving the dry ports and ports as well as other stakeholders involved in the shuttles. A more effective use of information about the goods is also expected to help streamline and reduce the internal management at dry ports, but also at ports.
Item type: