National Transport Library Research Database

Beredning av dataunderlag till kalkylverktyget ARTEMIS för svenska intermodala godståg och svenska järnvägssträckningar med intermodaltrafikstråk (Synthesizing of computational data input to the ARTEMIS energy and emission calculation software for Swedish intermodal freight trains and Swedish railways)

  • Jonsson, Per
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-06-01 -- 2011-10-31 ; 740000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/1534
Subject(s): Abstract: Med syfte att ta fram en europagemensam kalkylmodell för transporters miljöpåverkan har det av EU finansierade projektet ARTEMIS genomförts och rapporterats . Projektet är mest känt för dess genomarbetade modell för vägtrafikens energibehov och emissioner till luft, vilken nu är under implementering i en rad olika nationella analysmodeller. Mindre känt är att de övriga trafikslagen också ingår med separata kalkylmodeller. För järnväg föreligger således ett lättanvänt fritt tillgängligt verktyg för beräkning av olika tågtypers energibehov och därtill kopplade emissioner till luft på olika bansträckningar. Syftet med verktyget är kunna göra jämförbara kalkyler för tågdragning i alla EU:s länder och verktyget riktar sig till icke-experter med behov att beräkna ett tågs energiförbrukning. Tänkta användare är tågoperatörer (t.ex. i planerings och redovisningsarbetet), myndigheter, transportförtag/speditörer och varuägare. Genom att basera kalkyler på en internationell modell, inkluderande svenskt dataunderlag, kan svenska aktörer basera energi och miljöanalyser på bästa tillgängliga material. De kalkylmodeller som tidigare funnits fritt tillgängliga har varit mycket enkla. Den i miljökalkylsammanhang vanligast använda, även av UIC och flera större järnvägsbolag, kalkylmodellen tar endast hänsyn till tågets vikt och landets typiska topografi (platt, kuperat eller bergigt land). Energikalkylen består sedan av en funktion erhållen som en kurvanpassning till plottning av driftsdata uppmätt för Danska godståg. Representativiteten och användbarheten för svenska godståg är därmed mycket begränsad. Denna typ av analysverktyg behövs t.ex. för att beräkna och beskriva energi och miljöprestandan för pågående transportsystem, bedöma energibesparings analyser kopplat till förändringar av järnvägstransporten såsom förändrade lastscheman, olika tågsammansättningar, lastenheter, vägval etc. etc. Modellen är beroende av ett antal centrala grunddata för de tåg och lastbärare som används (rullmotstånd, luftmotstånd, accelerationsprestanda mm.) och för järnvägssystemet (gradienter, sträckor mm) för att kalkyler skall kunna genomföras. Som jämförelse kan nämnas den anpassning för svenska förhållanden som Vägverket genomfört för vägtrafikmodellen, där för svenska förhållanden rådande uppgifter inarbetats i den sk. SvArtemis modellen. Det föreslagna projektet skulle möjliggöra användningen av motsvarande modell inom den svenska järnvägssektorn. Syfte: Syftet med föreslaget är att ta fram erforderligt dataunderlag för de delar av det svenska järnvägsnätet som brukas för intermodal trafik, samt för de lok-, vagns- och lastbärarkombinationer som förekommer. Dessa data implementeras sedan i ARTEMIS-modellen för järnväg och tillgängliggörs för intresserade aktörer att använda i energi- och miljöanalyser av pågående eller planerad intermodal trafik i Sverige. Modellen kommer även att vara av stort intresse för multimodala miljökalkylverktyg t.ex. NTMCALC, EcoTransIT mfl. Genom att ersätta befintliga modeller med den nya ARTEMIS-modellen förväntas kvalitet på beräknad och redovisad miljödata för intermodala järnvägstransporter i rapportering och beslutsunderlag att förbättras väsentligt. Ett ytterligare syfte är att höja kunskaps- och medvetandenivån om de energieffektiviserings-potentialer som erbjuds inom dagens intermodala järnvägstrafik. Målgrupp för denna kompetens-höjning är främst tågoperatörerna men även berörda myndigheter (Banverk/Vägverk, Transportstyrelsen, Energimyndigheten, Naturvårdsverket, SIKA), banhållare, godskunder/varuägare, tillverkare av järnvägsmateriel, sektorns FOU-utförare, och inom sektorn verksamma konsulter.
Item type: