National Transport Library Research Database

Modell för kartläggning av regionalt godsunderlag för intermodala transporter

  • Pettersson, Mona
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-01 -- 2011-10-30 ; 390000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/15148
Subject(s): Abstract: Det finns idag modeller som är produktionsinriktade och hanterar intermodala transporter ur ett operativt perspektiv med fokus på val av transportlösning med avseende på trafikslag. Exempel på godstransportmodeller inom denna kategori är HIT (Flodén, 2008), EvaRail (Troche, 2009) samt SimCont (BOKU med flera) vilka alla finns involverade i MINT-projektet som drivs av KTH, TFK i Borlänge och HGU. Dessa är alla beroende av korrekt indata för att kunna bidra med ett korrekt underlag. Föreliggande projektet syftar till att utveckla en analysmetod som kan användas för att ta fram godsunderlaget i en region, exempelvis i samband med etablering av intermodala terminaler eller trafik på dessa. Frågeställning i projektet föranleds av att det för närvarande inte finns någon analysmodell som klarar av att ta fram entydigt godsunderlag för en region och som går att applicera direkt utifrån den statistik som finns tillgänglig. Istället krävs stora insatser för att på olika sätt ta fram data och analysera verksamheterna inom regionen och på så sätt skatta transportvolymerna. Då nuvarande metoder till stor del utgår från skattningar där osäkerheten är stor bidrar detta till att underlaget blir osäkert och riskerar därmed rendera felaktiga underlag till de beräkningar som utförs i kommande steg, exempelvis beräkningar med ovanstående analysmodeller. Problemet med indata är känt sedan tidigare, trots det så finns i dagsläget inga planer på att utveckla en sådan modell, ej heller från ett myndighetsperspektiv via Samgods. Beräkningar av transportbehov i de godsflödesmodeller som används grundar sig för närvarande på olika typer av skattningar med varierande säkerhet. Modeller för beräkning av transportbehov måste således använda sig av data baserade på skattningar som göras för varje enskilt fall avseende faktorer som storlek och omsättning i företag, antal anställda, typ av verksamhet, etc. Fördelarna med en analysmodell är flera. En i sammanhanget betydande fördel är att en analysmodell ger en tydlig uppfattning om vilka insatser som krävs avseende infrastruktur och planering på lokal nivå, kapacitetsbehov samt behov av styrning och utveckling av kommunal verksamhet och stöd. Utmärkande för denna studie är således en modell som ger en korrekt bild av godsunderlaget i en region. De data som ges av en sådan modell kan sedan antingen användas som ett underlag till existerande godstransportmodeller eller direkt som beslutsunderlag för lokala myndigheter och transportföretag.Abstract: Abstract not available
Item type: