Abstract: Rörbroar är redan idag en mycket kostnadseffektiv lösning som alternativ till konventionella betong- och stålbroar. Användningsområdet är särskilt intressant som ersättning för plattrambroar och för broplatser med ogynnsamma grundläggningsförhållanden.
Avdelningen för brobyggnad har i samverkan med Vägverket och branschen genomfört en stor mängd försök (troligen de mest omfattande fältförsök som utförts i världen) och värdefulla resultat har erhållits som lett till doktorsavhandlingar och en handbok som används i många länder.
För närvarande pågår, på uppdrag av Vägverket och Banverket, ett reviderings- och kompletteringsarbete med mål att redan i början av 2010 göra en revidering av handboken och en ytterligare kompletterande revidering i början av 2012.
Fortfarande saknas en del frågor som har att göra med verkningssättet för stora rörbroar av s.k. Box-typ. Dagens metod är i några avseenden alltför konservativ, vilket utförda försök visat. Nu pågår ett doktorandprojekt som genomförs av Andreas Andersson. Hans projekt handlar om bågskivbroar med fyllning. Bland de frågor som där är aktuella handlar om lastspriding och jordtrycksfördelning i fyllning ovan bågkonstruktionen.
Även om projekten rörbroar och bågskivbroar kan synas olika så är många av de grundläggande ekvationerna, materialparametrarna och frågeställningarna likvärdiga.Abstract: Soil Steel Composite bridges is already today cost effective in many situations compared to small concrete slab portal frame bridges and other similar constructions. The division of Structural Design and Bridges has performed an extensive research effort, both theoretically and by large field test campaigns to evaluate the structural behaviour and develop design methods.
The aim of this project is to further increase the knowledge of the structural behaviour and thus being able to develop more cost effective soil-steel composite bridges. The special issue that is going to be analysed is distribution of stresses in the soil and soil structure interaction. Both extensive FEM analysis and field tests are going to be performed.