National Transport Library Research Database

Legala hinder för införande av avstånds- (positions-) baserat kilometerskattesystem med marknadsmässig inriktning (Legal barriers to implementation of a distance- (position-) based kilometre tax with a market based approach)

  • Janusson, Ulrik
  • Sweco Infrastructure AB, Svenskt företag eller organisation, 556507-0868
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-09-01 -- 2010-12-31 ; 125000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:27524
Subject(s): Abstract: Upptagande av Kilometerskatt är primärt en myndighetsutövning, på samma sätt som Trängselskatt. Av tradition hanteras skatteuppbörd av svensk myndighet, eventuellt genom annan organisation på myndighetens uppdrag. I samband med realiserandet av den europeiska interoperabla vägavgiftstjänsten EETS (som är fastställd i direktiv) så förändras förutsättningarna: Sverige är tvunget att acceptera att organisationer som certifierats utanför Sverige spelar en aktiv roll i skatteuppbörden, och att skatten erläggs i olika valutor. Detta kan dock vändas till en fördel: En fungerande marknad för betalningsförmedlare kan förbilliga skatteuppbörden och minimera problemen med utländska fordon. Dessa undantogs av skattetekniska skäl från Trängselskatt, något som vi vill undvika i samband med kilometerskatten. Denna studie syftar till att identifiera vilka legala problem som uppstår i samband med införandet av en kilometerskatt inom ramen för EETS, vilka åtgärder som krävs för att undanröja dessa hinder och hur vi kan utforma en svensk lagstiftning så att den drar nytta av EETS. Som metod kommer projektet kommer att bl.a. undersöka vilka lösningar som skapats i andra länder och vad vi kan lära av detta. Väsentlig information finns också dokumenterad inom ARENA projektet med vilket ett nära samarbete kommer att etableras. Projektet adresserar specifikt Vägverkets prioriterade fråga "Det finns behov av att utreda förutsättningarna i Sverige för införande av positionsbaserade kilometerskattsystem utifrån ett marknadsbaserat perspektiv" definierat för satsningsområde 13.Abstract: Collection of a kilometre tax is primarily a task for government authorities, similar to collection of congestion tax. In general, tax collection is carried out by an authority or by another organisation upon delegation from the tax authority. Following the realization av the European Electronic Toll Service EETS, which has been established through a Directive, the conditions will change dramatically: Sweden will have to accept that organizations certified outside Sweden play a key role in the tax collection process, and that the tax will be collected through different currencies. This can however be turned into an advantage: A well functioning market for Toll service providers can provide a much cheaper toll collection service and minimize the problem with foreign vehicles. These are excepted from congestion tax specifically due to legal and practical problems, which cannot be accepted for HGV in a kilometre tax situation. This study aims at the identification of which legal problems that will occur when a Swedish kilometre tax is introduced in an EETS environment, which measures that are required to solve these problems and how a Swedish legislation can be developed that gains support from EETS. The project will benchmark for solutions in other countries, and also make use of the qualified network of expertise that are available through the ARENA project with which a close cooperation will be established.
Item type: