National Transport Library Research Database

Vägavgifter som trafikpolitiska styrmedel (Addressing transport policies through application of road user charges)

  • Janusson, Ulrik
  • Sweco Infrastructure AB, Svenskt företag eller organisation, 556507-0868
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-09-01 -- 2010-12-31 ; 400000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:27529
  • Trafikverket 2010/9999
Subject(s): Online resources: Abstract: Detta projekt kommer att belysa hur vägavgifter kan användas till att stödja transportpolitiska mål genom skatteväxling från beskattning av fordon och drivmedel till beskattning av nyttjandet av fordon och infrastruktur genom internalisering av externa kostnader. I en allmän del kommer projektet att beskriva vilka parametrar i ett beskattningssystem som kan användas för att åstadkomma specifika beteendeförändringar (vilken parameter – vilken effekt) samt beskriva hur ett vägavgiftssystem kan utformas för att aktivera respektive parameter. Studien beaktar också vilken parameter som representerar vilken externalitet, och skapar därmed ett samband mellan beteende, parameter och externalitet. I en tillämpningsorienterad del behandlar projektet två specifika frågeställningar: 1. Studien ger svar på förväntade effekter som följd av förändringar och av skattesatser på drivmedel och fordon (externa effekter på nyttjande av infrastruktur, miljöeffekter m.m.). Arbetet förutsätter en analys av hur olika nivåer och former för skatteuttag (parametrar) kopplade till olika externa effekter och trafikmål samt tekniska krav. En viktig del är att benchmarka Sverige med andra länder. Denna aktivitet kommer att samordnas med en annan projektansökan, "Overview of measures to guide HGV´s to a dedicated road network". 2. Studien genomför också en genomgång av andra möjliga styrmedel, t.ex. försäkringar (Pay-as-you-drive/Opto Telematics) och andra icke-skattebaserade metoder (t.ex. det nederländska Belonitor programmet) tillämpbara för att uppnå ändrade trafikbeteenden. Projektet beaktar specifikt en prioriterad forskningsfråga inom område 13.Abstract: This project activity addresses two particular questions dealing with how road user charges can be used in support of transport policy objectives – to shift from taxation of primarily vehicles and fuel to taxation of vehicle use by internalisation of costs. In a common part the study identifies parameters that can be used to steer behaviour (which parameter - which effect) and describes how to design a road user charge (tax) application that activates the specific parameters. The study also address which parameters that represents which externality, which means that a link between behaviour, parameter and externality has been established. In an application oriented part the study address two particular cases: 1. The study develops a roadmap for a possible change of tax-base from tax on fuels and vehicles to a system based on externalities (infrastructure use, environmental impact etc.). This requires an analysis on how different levels and tax-bases (parameters) connect to different externalities in order to target specific policy goals, and also technical requirements on systems in relation to these aspects. To benchmark Sweden with other countries is important. This activity needs to be coordinated with activity 2.2.1 (Overview of measures to guide HGV´s to a dedicated road network). 2. The study provides an overview of application of insurance (e.g. Pay-as-you-drive/Opto Telematics) and other non-tax policies (e.g. benefits as in the Dutch Belonitor-programme) to promote safer driver behaviour and their effects. The project specifically address an identified SRA research priority within area 13.
Item type: