Abstract: System och tjänster inom ITS vinner på en gemensam infrastruktur för datafångst och informationshantering och att dela på information för tjänsteutveckling. EU-kommissionens ITS Action Plan och Vägverkets Måldokument för FUD inom ITS pekar på behovet av en gemensam systemarkitektur som grund för systemutformningen för att åstadkomma dessa samordningsvinster. Motsvarande systemarkitekturer för ITS har utvecklats på såväl europeisk (Karen/FRAME) nivå som i våra grannländer Finland och Norge. Ett omfattande arbete gjordes också i Sverige för fem år sedan, med ett anslag som ansluter sig till den metod som tillämpats i Norge (för Arktrans) och nu betraktas som modell för Europa.
År 2004 publicerades Vägverkets Handledning för Systemarkitekturarbete inom ITS i Sverige (VV Publ 2004:92) som ett resultat av detta arbete. Handledningen gav instruktioner för utveckling av systemarkitekturer för ITS som var helt i linje med dåvarande Europeisk norm. Den redovisade metoden ger stöd för att utveckla ITS arkitekturer med fyra olika perspektiv: Funktionellt, Aktörs-, Informations- och det fysiska perspektivet. En viktig utgångspunkt i handboken var att visa på hur tillgängliga referensarkitekturer (framför allt KAREN) kan användas för att utveckla svenska ITS arkitekturer.
Den nuvarande versionen av handboken (som bl.a. framgångsrikt tillämpats i ARENA projektet) redovisar dock inte hur detta kan göras, utan bara att det går och är lämpligt.
Vi menar att avsaknaden av en förståelse för och tillämpning av en gemensam systemarkitektur för ITS är ett betydande hinder för interoperabilitet inom ITS och hämmar utvecklingen av system och tjänster inom ITS. Syftet med detta projekt är att koppla samman den svenska metodiken för utveckling av systemarkitekturer för ITS med europeiska referensarkitekturer, främst Arktrans, med syftet att utveckla specifika riktlinjer för hur dessa arkitekturer kan användas som grund för arkitekturutveckling enligt handboken. Resultatet från projektet blir en reviderad handledning för systemarkitektur inom ITS.
En viktig del i arbetet kommer också bestå av utåtriktade aktiviteter i syfte att sprida kunskap och utbilda olika ITS aktörer i tillämpning av den utvecklade metoden.
Projektet har en tydlig koppling till Vägverkets prioriterade område Stöd för en uppdaterad multi-modal ITS arkitektur med fokus på Utveckling av ett förslag till en ICT arkitektur för väghållning och trafikantinformation (Genomlysning, framtagning och realisering av målbild för IT-arkitekturen (information, system och teknik) inom drift- och underhållsområdet och trafikantinformationsområdet). Projektet stöder också den prioriterade utvecklingen av ITS arkitekturer inom ITS Action Plan.
Projektet genomförs i tre etapper:
Etapp 1: Fallstudie av tillämpning av Handledning för Systemarkitektur på Arktrans referensarkitektur och tjänst enligt projekt Utveckling av en Informationsarkitektur. Resulterar i en detaljerad analys av hur Arktrans kan sammanföras med den svenska Handledningen
Etapp 2: Reviderad handbok
Etapp 3: Utbildning och informationsaktiviteter
Föreliggande ansökan avser endast etapp 1. Abstract: Systems and services relating to eFreight, traveller services and traffic management will all benefit from the use of shared infrastructure for information management and shared data for service provision. The ITS Action Plan as well as the SRA document on research priorities identifies the need for a common ITS Framework Architecture as the basis for systems design to achieve these benefits. Such architectures have been developed on as well the European level (Karen/Frame) as in neighbouring countries like Finland and (in particular) Norway. Comprehensive work was also carried out in Sweden 5 years ago, with an approach in line with e.g. the Norwegian (Arktrans) initiative which is regarded as a model for Europe.
In 2004 SRA took the initiative to develop a handbook for ITS Systems Architecture Development (Handledning för systemarkitekturarbete inom ITS i Sverige, VV Publ 2004:92). The handbook provided guidelines for Systems Architecture development that were in line with current European Best Practise.
The provided methodology supports in developing and describing the systems architecture from a number of perspectives: actor, functional, information and physical perspectives. One basic idea in the Architecture Handbook is the idea of giving advice on how other already developed ITS Reference Framework Architectures (e.g. Arktrans and Frame) could be used in the development of Swedish ITS Architectures. However the current handbook (which have been used with great success in e.g. the ARENA project) does not provide specific guidance to this integration. It rather describes that it could be done, not how.
We claim that a lack of common understanding of the ITS architecture is still a main obstacle against interoperability and hampers development within the ITS domain. The purpose of this project is to approach European ITS reference architecture frameworks, e.g. the European ITS Framework Architecture (Frame-net) and Arktrans, in order to compare and give specific advice on how these architectures could be used in the context described in the handbook. The result will be compiled and presented in the format of a revised handbook for ITS System Architecture development.
An important part of the work will also consist in outreach activities in order to present the result for the Swedish ITS community and to educate in the use of the handbook.
The project has an obvious link to SRA:s research priority area "Support for an updated multi-modal ITS Framework architecture" with focus on "Development of a proposal for an ITS ICT architecture for road management and traveller information", and also with the priority area of ITS Systems Architecture in the ITS Action Plan.
The project will be carried out in three phases:
Phase 1: case study on the application of the handbook on the Arktrans Reference Architecture (Case from project Development of an Information Architecture)
Phase 2: Handbook revision
Phase 3: Education and outreach
The current proposal concern phase 1.