National Transport Library Research Database

Utvärdering av varmsandning på GC-vägar (Evaluation of the method using warm wetted sand for skid control on cycleways)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2010-01-01 -- 2012-12-31 ; 300000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2010:2881
  • Trafikverket 2010/15519
Subject(s): Online resources: Abstract: Det här projektet syftar till att utvärdera användningen av varmsand på GC-vägarna i Umeå och att identifiera förbättringsmöjligheter med metoden. Användningen av varmsand på större vägar har testats i flera år i Norge. Kunskapen om användningen på GC-vägar är däremot begränsad. På grund av den låga ”trafikbelasningen” är det troligt att varaktighet på en GC-väg är ännu längre än på en bilväg. Umeå kommun har sedan vintern 2007/2008 nyttjat en utrustning för varmsandning av GC-vägar i begränsad omfattning. Utvärderingar har gjorts i mycket liten omfattning och det finns en hel del frågeställningar att besvara, exempelvis: - Vilka är de viktigaste för- och nackdelarna med metoden? - Vilken varaktighet har metoden vid användning på GC-väg? - Under vilka förhållanden är metoden användbar, när är den optimal? - Vilken kornfördelning har sandningsmaterialet och hur påverkar det effekten? - Hur mycket kan den totala förbrukningen av sand minskas med varmsandning jämfört med traditionell sandning? För att besvara ovanstående frågeställningar planeras följande aktiviteter: - Intervjuer med väghållare, förare och trafikanter (fotgängare och cyklister) - Förardagbok och väderdata för uppföljning av användningen vid olika väderförhållanden - Väglagsbedömningar och friktionsmätningar för uppföljning av varaktigheten - Utvärdering av sandningsmaterialets egenskaper - kornfördelning genom siktning, bedömning av flisighet, etc. Projektet planeras löpa över tre år, med huvudsakligt arbete under vintern 2011/2012.Abstract: This project aims to evaluate the use of warm sand on cycleways in Umeå and to identify opportunities for improvement of the method. The use of warm sand on major roads have been tested for years in Norway. Knowledge of the use of Cykle-roads is however limited. Because of the low AADT it is likely that the duration of a Cykle-path is even longer than a car. Umeå municipality has since winter 2007/2008 used the equipment for Cykle-roads on a limited scale. Evaluations have been very little, and there are a lot of questions to answer, for example: - What are the main advantages and disadvantages of the method? - What is the duration of the method? - Under what conditions the method is useful when it is optimal? - The grain distribution has sanding material and how does it effect? - How much can the total consumption of sand reduced by hot breath compared to traditional sanding? To answer the above questions is planned the following activities: - Interviews with road managers, drivers and road users (pedestrians and cyclists), - Driver's Diary and weather data for monitoring the use of different weather conditions, - Road Condition Assessments and friction measurements for monitoring the duration, - Evaluation of sanding material properties - particle size distribution by sieving, assessment of flisighet, etc. The project is planned to extend for three years, with major work in the winter of 2011/2012.
Item type: