National Transport Library Research Database

ECORailS - Energieffektiva och miljömässiga kriterirer vid upphandling av regional persontrafik på järnväg (ECORailS – Energy efficiency and environmental criteria in the awarding of regional rail transport vehicles and services)

Sponsors, duration, budget: Banverket ; 2010-02-24 -- 2011-06-30 ; 400000 kronorRegistration number:
  • Banverket F 095111/AL50
  • Trafikverket 2010/27457
Subject(s): Online resources: Abstract: Regionala järnvägssystem för persontrafik bidrar till en effektiv energianvändning och ett mer hållbart samhälle. De senaste decennierna har dock järnvägens konkurrenskraft gentemot andra transportslag försämrats - trots att avancerade tekniska lösningar finns tillgängliga. En viktig faktor när det gäller att förbättra järnvägssystemens energieffektivitet är trafikhuvudmännens upphandling av trafikeringsrätter och rullande materiel där principerna för upp till 30 års trafikering kan avgöras. Den europeiska järnvägsmarknaden hanteras i allt större utsträckning genom upphandlingsförfarande. Fler och fler myndigheter är också ansvariga för upphandlingar utan att tillförlitliga beslutsstöd avseende energikriterier används. I Projektet ECORailS kommer rättsligt säkra riktlinjer att utvecklas, demonstreras och spridas avseende hur energieffektivitet och miljömässiga kriterier kan inkluderas vid upphandling av regional persontrafik på järnväg. Resultatet kommer att bli en handbok, som skall göra det möjligt för beslutsfattare att välja mer energieffektiv och miljövänlig järnvägsteknik och service. Fyra europeiska testområden, vilka representerar olika rättsliga och marknadsmässiga förutsättningar, kommer att användas i projektet för att möjliggöra tester av projektets riktlinjer på grundval av reella tilldelningshandlingar. I dessa s.k. User Platforms kommer trafikhuvudmän och operatörer gemensamt delta i praktiska användarfall för att gemensamt identifiera konflikter och möjligheter gentemot införandet av energieffektivitet och miljömässiga kriterierAbstract: European urban and rural regions embody living centres for work, daily life and leisure activities of citizens. Regional rail transport for passengers possesses inherent advantages for an efficient energy use and high eco friendliness. However, the last decades showed a decline in these advantages via other transport modes – although advanced technology solutions are available. A key to improve rail systems energy efficiency is the procurement of rolling stock and services by regional Public Transport Administrations (PTAs), where basic criteria for railway operations for up to 30 years are decided. The European railway market is increasingly managed by awarding (all forms of contracts between PTAs and Train Operating Companies – TOCs), whereas the role of PTAs is quite new and different awarding criteria are covered. More and more administrations are responsible for awarding without appropriate decision support on energy criteria use. The project ECORailS will elaborate, demonstrate and disseminate Europe-wide applicable, legally-secure guidelines providing administrations with decision guidance on how to integrate and evaluate energy efficiency and environmental criteria in regional awarding. Useable as a manual, it shall enable decision-makers to select energy efficient and environmental-friendly rail technologies and service conditions, e.g. as identified in previous European projects. Life-Cycle-Cost calculations and market availability of technologies are important elements of the ECORailS decision guidance. Furthermore, the European legal framework will be provided to embed PTA decisions in a legally-secure environment. Four regional PTAs, representing the different legal and market approaches in Europe, will undertake a performance test of the ECORailS guidelines on the basis of real-life awarding documents. PTAs and TOCs will commonly identify conflicts and potentials towards the inclusion of energy efficiency and environmental criteria in a User Platform.
Item type: