National Transport Library Research Database

Kvinnors pendling ur mobilitets- och genusperspektiv (Women´s commuting from a mobility and gender perspective)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2007-05-01 -- 2012-12-31 ; 150000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200802063
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: Forskningsprojektets överordnade syfte är att förbättra kunskapen om kvinnors och mäns arbetspendling i tider av regional förändring. Särskilt fokuseras orsaker till skillnader mellan grupperna, hur skillnaderna förändrats under senare år, samt vilka konsekvenser de får för kvinnor. Projektet fokuserar primärt kvinnors arbetsresor då arbetsrelaterade förhållanden är viktiga för att öka jämställdheten mellan könen. Kvinnor har genomsnittligt betydligt kortare arbetsresor än män (räknat i avstånd), vilket leder till en kortare geografisk räckvidd på arbetsmarknaden. Resultat och förväntade effekter: Projektet avser kompletterande medel till ett doktorandprojekt som huvudsakligen finansieras av Kulturgeografiska institutionen, Handelshögskolan, Göteborgs universitet (sk fakultetsmedel). Vinnovas bidrag avser vissa undersökningskostnader, res- och konferensdeltagande m.m. Resultaten kommer att publiceras i form av en doktorsavhandling. Kunskapen avser att utveckla den teoretiska förståelse samt att förbvättra underlaget för en stads- och regionplanering som inte förstärker en genusbaserad exkludering av utsatta grupper, i detta fall kvinnor. Uppläggning och genomförande: Forskningsuppgiften innefattar två större frågeställningar och delstudier: 1) En första handlar om att analysera existerande (och ev förändrade) skillnader på samlad nationell och regional nivå: Vilken utveckling äger rum i olika regioner t ex Västra Götaland och Skåne med delvis skilda transportförhållanden, arbetsmarknader, bebyggelsemönster samt kvalifikationer och resurser i befolkningen? För ändamålet används data från de rikstäckande resvaneundersökningarna RES 1994-2006. 2) En andra uppgift berör den individuella nivån. Vad innebär kvinnors begränsade reslängd och räckvidd för deras handlingsmöjligheter på arbetsmarknaden och i vardagslivet i övrigt? Hur hanterar man begränsningarna i vardagen? Kan situationen påverkas? Denna del av studien baseras på intervjuer.Abstract: Goals/targets: The aim of this PhD project is to improve current knowledge of work-related mobility patterns of women and men, the underlying causes of gender differences and their consequences. Result and effects The focus is on gaining deeper knowledge of women´s commuting in a Swedish regional context in order to facilitate urban and regional planning that does not reinforce exclusion of already dispriviligied groups. Results will be presented in a PhD-dissertation in 2011. Planning and implementing The study will contain two parts. The first study is quantative and based on National Transportation Survey data 1994-2006. The second study is qualitative and will be based on interviews.
Item type: