National Transport Library Research Database

StiRoLight - Friction Stir Welding with Robot for Light Weight Vehicle Design (StiRoLight - Friction Stir Welding with Robot for Light Weight Vehicle Design)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-01-12 -- 2011-12-31 ; 6330000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200900968
Subject(s): Abstract: Att reducera vikten i fordon är centralt för att minska trafikens negativa miljöpåverkan. Friktionsomrörningssvetsning (FSW) är en metod för sammanfogning av material som dels möjliggör kombinationer av lättviktsmaterial och dels kan skapa kontinuerliga fogar, vilket i sin tur kan reducera vikten i konstruktioner. FSW-tekniken använder idag dyrbara specialbyggda maskiner, som producerar geometriskt enkla, men tillförlitliga, svetsfogar. Införandet av robotiserad FSW möjliggör ökad flexibilitet, som också är lämplig för massproduktion av mer komplexa geometrier än idag. Detta projekt kommer att inrikta sig på några av de största hindren för införandet av FSW som en flexibel process inom fordonsproduktion. En stor del av projektet innebär att utveckla kunskap om möjligheter och begränsningar vid användandet av robotiserad FSW. De tekniska och vetenskapliga målen är: - att introducera robotiserad FSW i svensk fordonsindustri - att utveckla processen mot mer komplexa foggeometrier - att utveckla konstruktionsmetoder för att utnyttja fördelarna med FSW-fogar - en licentiatexamen inom robotiserad FSW - en demonstrator i form av en robotiserad FSW-cellAbstract: Reducing weight is one of the enablers to achieve more environmentally friendly vehicles. Friction Stir Weld (FSW) supports low weight design through its capability to join different constellations of light weight materials, but also through its feasibility in producing continuous joints which in turn is enabling designs using less material. Up to now, FSW has meant expensive equipment capable of making joints only in two dimensions or in simple geometries such as cylinders. The introduction of robotized FSW will change this, making the process feasible also for flexible mass production of more complex geometries. This project will address some of the main obstacles in introducing FSW as a flexible joining process within vehicle production. The main part is to develop knowledge of the capabilities and limitations using robotized FSW. The technical and scientific goals are: - to introduce robotised FSW-technology in Swedish vehicle industry - to further develop the process for more complex geometries - to develop design methodology to utilise the advantages of FSW-joints - a licentiate degree in robotised FSW - a robotised FSW-cell demonstrator
Item type: