National Transport Library Research Database

Tydliga kollektivtrafiksystem - ramprojekt för analys av lättbegriplighet (enkelhet) och orienterbarhet

  • Kottenhoff, Karl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2002-08-01 -- 2008-06-30 ; 1950000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200200371
Subject(s): Abstract: Ett ofta nämnt krav på kollektivtrafiken är att den måste vara enkel att använda. Det övergripande målet med detta projekt är att ta reda på vad som kan göra kollektivtrafiken tydlig och enkel att förstå för dess resenärer och potentiella resenärer.Busstrafik planeras ofta för att få god geografisk täckning till låga kostnader. Priset för detta är att trafiken kan bli otydlig - svår att överblicka. Man får svårt att orinetera sig i systemet. Bra information kan till viss del kompensera för dålig överblickbarhet. Det här projektet tar upp idén att linjenätets geografiska layout och fysiska implementering spelar en viktig roll. God rumslig orienterbarhet bör underlätta att resa kollektivt. Projektet avses använda psykologisk kunskap och metoder och innehålla olika slags samtal och intervjuer med resenärer, såväl kvalitativa som kvantitativa. Några frågeställningar är:- I vilken grad ökar god kännedom om kollektivtrafiken resandet med densamma?- Vilken sorts kunskap är viktigast: god orienterbarhet, linjekännedom, kunskap om hållplatser och terminaler, tidtabellstider etc.?- Hur utvecklas kunskapen om kollektivtrafiksystemet? Hur lär sig nykomlingar till en ort hur kollektivtrafiken fungerar? Hur unvecklas mentala kartor över resmöjligheterna? Svaren på dessa frågor lär oss vilken kognitiv ansträngning som behövs vid olika kollektiva trafiklösningar och med vilka medel man kan göra det lättare att förstå hur man kan resa.Abstract: The main goal is to find out what makes public transport comprehensible to the users and to potential users.One of the arguments, that non-users have about using public transport (PT) is, that the system is too complex and difficult to understand. They expect they will have lack of control (e.g. don´t know where to change, don´t know were to get information ...) in the PT-system, because of little knowledge and bad orientation. This expectation may influence the travel choice behaviour and decrease PT-use. Bus routes are often planned to achieve low production costs and good geographical accessibility. The price for this is sometimes a bus network that is hard to understand. The solution to this is mostly regarded to be better information. This project also brings up the idea that the geographical layout and the physical implementation play an important role. A keyword for the project is ease of use. Some of the questions for research will be:1 Does good knowledge of the PT system increase the use of it? (Hypothesis: Yes). 2 What sort of knowledge is most important: spatial orientation, knowledge of routes, stops and/or interchange points, departure and arrival times etc.? 3 Is the knowledge of the PT system better the better the quality of the operators' passenger information system is?4 How will the mental representation of the PT system develop when learning a (new) system? How will newcomers to a city learn the PT system and how will they use it? How will mental maps and scripts be developed? The answers to these questions will help to understand the cognitive effort needed to use various public transport solutions and by what means we can make public transport easy to use.
Item type: