National Transport Library Research Database

Minimering av framdrivningseffekten för fartyg med numeriska metoder

  • Larsson, Lars
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2003-09-01 -- 2008-03-01 ; 3028000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200300815
Subject(s): Abstract: Projektet avser utveckling av numeriska metoder för minimering av fartygs effektbehov och bränsleförbrukning. Genom minimering av bränsleförbrukningen fås minskade emissioner och mindre utnyttjande av jordens oljeresurser. Konkurrenskraften inom delar av svensk industri kommer också att öka. Projektet genomföres i samarbete med Rolls-Royce, som är projektets huvudsponsor, men även Försvarets Materielverk deltar.Beräkningen av strömningen kring fartygets akter och kring propellern och rodret utföres med en nyutvecklad metod baserad på Reynolds medelvärderade Navier-Stokes ekvationer. Två olika utvecklingssteg genomföres när det gäller propellerrepresentationen, dels en approximation med en kraftdisk, dels en fysiskt roterande propeller. Båda stegen kopplas till ett optimeringsprogram, varav flera finns tillgängliga vid institutionen. Geometribeskrivningen för propellern baseras på en nyutvecklad norsk programvara framtagen inom ett pågående EU-projekt där institutionen deltar.Abstract: The project concerns the development of numerical methods for the minimization of the power and fuel requirements of ships. Through the minimization of the fuel consumption emissions are reduced and existing oil resources are saved. The competitiveness of parts of the Swedish industry will increase as well. The project is carried out in cooperation with Rolls-Royce, which is the main sponsor of the project, but the Swedish Defence Material Administration is also engaged.The computation of the flow around the stern of the ship and around the propeller and rudder is carried out using a newly developed method based on the Reynolds Averaged Navier-Stokes equations. Two different steps in the development are taken with respect to the propeller representation, first a representation using a body force disk and then a physically rotating propeller. Both steps are linked to an optimization program, several of which are available at the department. The geometry description for the propeller is based on newly developed Norwegian software produced within an ongoing EU project, where the department is one of the partners.
Item type: