Abstract: Syftet är att före- och efterstudierna utförs med så hög vetenskaplig standard att de kan användas som basis för senare utvecklingen av generella förklaringsmodeller för kort- och långsiktiga effekter av trängselavgifter. Projektet förväntas leda till följande resultat: 1) Grunddata med hög vetenskaplig kvalitet och noggrannhet lämpade för såväl direkt utvärdering av effekter som forskningsprojekt för utveckling av modeller för analys av inverkan av ekonomiska styrmedel i ett bredare perspektiv. 2) Hög kvalitet på framtagna analyser avseende inverkan på resmönster, resvanor, framkomlighet och detaljhandelns omsättning. KTHs genomförande av projektet innefattar följande moment: I. Expertmedverkan vid planering av datainsamling i samband med före/efterstudierna (inkl. pilotstudier för test av föreslagna metoder för datainsamling och databearbetning). II. Genomförande av delar av datainsamlingen och databearbetningen. III. Analys av effekter av trängselavgifter i Stockholm baserat på före/efterstudierna med huvudinriktning på resmönster, framkomlighet och näringslivseffekter.Abstract: The project will support public agencies responsible for the pre- and after studies of the trial with planning, execution and evaluation of data collection related to travel behaviour, traffic performance and the level of commerce. The goal is to make sure that data collection, data reduction and analysis is performed with such a high scientific standard that it can be used as a basis for later development of general explanatory models for a wide range of short and long term impacts of congestion pricing.