Abstract: Hur transportsystemet och markanvändningen ömsesidigt påverkar varandra är en viktig regional utvecklingsfråga. Befintliga modellverktyg för att analysera det långsiktiga samspelet mellan tillgänglighet, markanvändning och transporter vidareutvecklas. Modellverktyget sätts in i en planeringsmetodik för utvärdering av strategier för en hållbar regional tillväxt med tillämpning på Stockholmsregionen. Åtgärder som investeringar, regelförändringar och ekonomiska styrmedel inklusive trängselavgifter studeras. Projektet bygger på resultat från ett tidigare EU-projekt, PROSPECTS (www-ivv.tuwien.ac.at/projects/prospects.html). Tidigare lokaliseringsmodeller för arbetsplatser och bostäder vidareutvecklas bl a med avseende på kategoriindelning. Det sker en översyn av hur långsiktig hållbarhet beaktas i samhällsekonomiska utvärderingar. De modellmässiga möjligheterna att beskriva konsekvenser för biologisk mångfald av åtgärder i transport- och markanvändningssystemen utvärderas och implementeras i tillämpliga delar.
Projektet skall leda till ett förbättrat modellverktyg för analyser av åtgärder i transport- och markanvändningssystemen. Verktyget kommer att användas för att illustrera målkonflikter, visa på effekter av olika styrmedel (inklusive trängselavgifter) och för att ge underlag för en hållbar regional tillväxt med tillämpning på Stockholmsregionen. Resultaten dokumenteras i en licentiatavhandling och en doktorsavhandling.
Sammanställning av resultat från EU-projektet PROSPECTS till en licentiatexamen. Utveckling av lokaliseringsmodellen IMREL. Utveckling av modulen för ekonomisk utvärdering. Utveckling av metoder för konsekvensanalys av biologisk mångfald. Tillämpning för Stockholmsregionen. Sammanställning i en doktorsavhandling.Abstract: The transport and land use systems´ interaction with each other is an important regional development issue. Existing tools for the analysis of the interaction between accessibility, land use and transport will be elaborated and applied for assessment of strategies for sustainable growth in the Stockholm region. Policy instruments such as investments, regulations and economic instruments including congestion pricing will be studied, drawing on results from the EU project, PROSPECTS (www-ivv.tuwien.ac.at/projects/prospects.html). The way long-term sustainability has been dealt with in cost-benefit analysis will be examined. The possibilities to model the effects of various policy instruments on biodiversity will be explored. The project will lead to an improved modelling tool for the analysis of impacts of policy instruments on the land use and transport systems. The tool will be applied to illustrate goal conflicts, to indicate the effects of different policy measures and to provide decision support for formulating a policy for sustainable growth in the Stockholm region. The results will be documented in a licentiate and a doctoral thesis.