National Transport Library Research Database

Analysverktyg för infrastrukturbeslut

  • Isacsson, Gunnar
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova, Vägverket ; 2003-11-01 -- 2008-06-30 ; 5661000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200302168
Subject(s): Abstract: Projektet har två huvudsakliga syften. Det ena består i att utveckla en individbaserad modell som beskriver regionförstorande effekter av infrastrukturinvesteringar, samt att härleda lämpliga mått för att beskriva och visualisera dessa effekter. Det andra är att undersöka hur pendlingsmöjligheter påverkar var olika typer av hushåll väljer att bosätta sig samt om transportinfrastrukturen påverkar relativlöner mellan män och kvinnor. Målet är att utveckla analysverktyg som kan användas för underlag angående beslut om åtgärder i transportinfrastrukturen. Dessa verktyg ska kunna användas som komplement till den traditionella kostnads-nytto analysen. För det första, kommer projektet att resultera i ett nytt sätt att illustrera regionförstorande effekter av infrastukturinvesteringar. Det kommer, för det andra, att generera modeller som beskriver den geografiska utbredningen av olika individers arbetsmarknad. Slutligen kommer det att leda till modeller för effekten av transportinfrastukturen på olika hushålls bosättningsval och vilka återverkningar detta har på inkomstfördelningen. Projektet genomförs i huvudsak som statistiska undersökningar av ett datamaterial som kombinerar arbetsmarknadsuppgifter från Statistiska centralbyrån med uppgifter om restider från Vägverket och Banverket. I kombination med geografiska informationssystem används sedan de framtagna statistiska modellerna för att i kartor illustrera hur åtgärder i transportsystemet påverkar den ekonomiska integrationen av olika geografiska områden.Abstract: The projects purpose is twofold. The first is to develop a model of the effect of infrastructural investments on the geographical scope of an individuals labour market and to present various measures describing and visualizing such effects. The second is to investigate the impact of commuting possibilities on the locational choice of households and to assess the effect on the male-female wage gap of such choices. The aim is to develop tools that can be used as a complement to the traditional cost-benefit analysis when assessing the impact of measures pertaining to the transport infrastructure. The project will result in: (1) a novel approach to illustrate the enlarging effects of infrastructural investments on regional labour markets; (2) models describing the geographical scope of different individuals labour markets; and (3) models that relate the infrastructure to the locational choice of houselholds and the potential repercussions on the earnings distribution.
Item type: