Abstract: Syfte och mål:
DFEA2020 siktar på att ta fram nya metoder och koncept för konstruktion och verifiering av elektronik i fordon med både helhetsperspektiv, i form av en referens arkitektur, samt djupperspektiv inom vissa teknikområden som är grundläggande för helheten. Detta görs i form av ett horisontellt projekt mellan VCC, expert organisationer och universitet för att dra nytta av kunskaps överföring mellan olika branscher. Bakgrunden är att ökande krav på miljöhänsyn (Green), säkerhet (Safe), och samhällets krav på informationsutbyte (Connected) driver en exponentiell tillväxt av fordonselektronik och programvara. Detta leder till en ständigt ökande komplexitet som sammantagen med ökade krav på systemsäkerhet och tillförlitlighet innebär behov av nya sätt att närma sig konstruktion och verifiering av fordonselektronik.
Resultat och förväntade effekter:
Projektet syftar till utveckla el-arkitektur för fordon som möjliggör nästa dekads funktionstillväxt inom Green, Safe och Connected. Detta görs genom att studera, utveckla och utvärdera: -El-arkitektur teknologier, strategier och lösningar sammankopplat i en referens arkitektur -Modeller av el-arkitekturer för att stödja utveckling och simulering -Metoder och teknologier för essentiella systemegenskaper så som funktion/system säkerhet -Metodologi för modell baserad utveckling av elsystem
Uppläggning och genomförande:
DFEA2020 projektet är strukturerat i 4 olika sub-projekt, SP0, TECA, MARCH och FUSS. Partnerkonstellationer varierar mellan de olika sub-projekten, där VCC är ansvarig för den sammanhållande projektledningen. Fyra större milstolpar vid varje års avslut gäller för totalprojketet. Under projektets gång definieras nedbrutna milstolpar för de olika arbetspaketen. Projektledare och styrgrupp med representanter från partners och universitet, är ansvariga för uppföljning av projektets leverabler. Akademiska partners kvalitetssystem tillämpas på de ingående doktorandprojekten.Abstract: DFEA2020 aims at providing new methods and concepts in vehicle electronics design and verification with both a holistic perspective, in the form of a reference architecture, and a depth perspective within certain technology areas that are essential for the whole. This is done through a horizontal project between VCC, expert organizations and universities to utilize knowledge transfer between industries. The background is the increased demands on Green-, Safe- and Connected-functionality that drive an exponential growth in vehicle electronics and software. This leads to an
continuously increasing complexity that combined with increasing demands on system safety and dependability implies needs of new ways of approaching design and verification of vehicle electronics. Result and effects The project aims to develop electrical architectures for vehicles that enable functional growth within Green, Safe and Connected during the next decade. This will be done by studying, developing and evaluating:
- electrical architectures technologies, strategies and solutions linked together in a reference architecture
- models of electrical architectures to support new development and simulation
- methods and technologies for essential system properties such as functional systems safety
- methodologies for model based electrical system development
Planning and implementing DFEA2020 is structured in 4 sub-projects SP0, TECA, MARCH and FUSS. Partner set-up differs in between the sub-projects, where VCC are responsible for the overall project management. Four major milestones are planned at the end of each year. During the project more detailed milestones will be defined for the different work packages. Project management and steering committee, where partners and universities are represented, are responsible for the follow-up of the project deliverables. The quality systems of the academical partners are applied on the PhD student projects.