Abstract: Avståndssensorer på tunga fordon används idag främst för komfort- och säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållning och parkeringshjälp. I en snar framtid kommer detta förskjutas mot mer kritiska säkerhetfunktioner som till exemel automatisk nödbroms. Detta kommer att ställa tuffare krav på sensorerna och metoderna som används för att testa dem. Projektet fokuseras på ny sensorteknologi och kommer att skapa demonstratorer för funktioner och applikationer som baseras på den. Vidare kommer testmetoder för avståndssensorer att analyseras och utvecklas inom projektets ramar. Olika sensorteknologiers prestanda kommer att utvärderas och ställas mot de krav som ställs på dem från säkerhetskritiska funktioner. Eftersom en specifik sensor kommer att användas till en stor flora funktioner i ett fordon kommer de framtagna testmetoderna att fokusera på att testa sensorn, till skillnad från att testa funktionen. Projektets leveranser kommer att vara: Artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Rapporter som beskriver analyser av nuvarande och kommande kund- och lagkrav samt hur dessa krav relaterar till krav på sensorerna. Koppling av krav på sensorprestanda kopplat till olika sensorteknologier och leverantörer. Demonstrator i form av en tung lastbil med ett antal nyckelfunktioner baserade på avståndssensorer som visar hur fusion och algoritmer kan användas för att öka sensorernas prestanda. FMEA analys av avståndssensorsystem.Utredningar om framtagna testmetoder för avståndssensorik. Kundnytta och affärsmodell. Övriga rapporter, artiklar och utredningar. Examensarbeten. En bieffekt av projektet är att med förbättrad kunskap i hur avståndssensorer fungerar och kan användas i trafiksäkerhetsfunktioner även kan nyttjas då andra typer av funktioner studeras, exempel på sådana funktioner är: En farthållare som har en bättre uppfattning om hur omgivningen beter sig, kan på ett mer energieffektivt, och därmed mer miljöriktigt, sätt styra hastigheten. En bättre bild av omgivningen är också ett krav för att öka funktionaliteten mot FSR (Full Speed Range) och Stop and Go. Avståndssensorer kombinerat med kommunikationssystem mellan fordon (V2V) kan användas för att sträcka ut området som sensorerna ser. Om ett sådant system ska kunna implementeras krävs djup kunskap i sensorernas egenskaper. Ett växande problem inom godstransporter är security. Avståndssensorer kan också användas för att konstruera ett virtuellt staket kring fordonet som kan användas av olika larmsystem för att detektera intrångsförsök i hytt eller lastutrymme.Abstract: Distance sensors on heavy vehicles today are mainly used for comfort functions such as adaptive cruise control and parking aid systems. In the near future this will change and the focus for these kind of sensors will shift towards more safety critical functions such as emergency braking and vision enhancing. This will put stricter demands on the technology as well as the test methods used. The project will focus on novel distance sensing technology and create functional demonstrators as well as developing test methods for the sensors and functions that depend on them. The performance of different sensor technologies will be investigated and compared against demands from safety oriented user functions. Since it is likely that a given distance sensing device will be used in several user functions, the aim of developed test methods will focus on testing the sensor as opposed to the function. Project deliveries will be: Articles in scientific journals. Reports describing the analysis of current and future customer- and regulatory requirements and how these requirements relate to the requirement of the sensors. Coupling of the requirements for sensor performance associated with different sensor technologies and suppliers. Demonstrator in the form of a heavy truck with a number of key features based on proximity sensors that show how fusion and algorithms can be used to increase the sensor performance. FMEA analysis of the distance sensor. Investigations on the developed test methods for distance sensors. Customer value and business model. Other reports, articles and investigations