Abstract: Syfte och mål:
Projektet syftar till att generera kunskap, validerade numeriska modeller och innovativa lösningar för att möjliggöra utvecklingen av svenska spår för högre hastigheter och axellaster. Fokus ligger på: - Underhållsregler för uppgraderade driftsförhållanden - Optimering av isolerskarvar - Inverkan av växlar och korsningar på hjulpåkänningar under extrema driftsförhållanden
Resultat och förväntade effekter:
Från tidigare projekt (t.ex. snabbtågsutbyggnad, uppgradering till 30 ton axellast) är det känt att kapacitetshöjningar innebär stora tekniska utmaningar. Till stora delar beror detta på de svenska driftsförhållandena. Projektet syftar till att ge stöd i predikteringen av vilka konsekvenser sådana kapacitetshöjningar blir i form av materialnedbrytning, speciellt av hjul och räl.
Uppläggning och genomförande:
Det potentiella forskningsområdet är enormt. På grund av detta kan alla aspekter inte hanteras i detta begränsade projekt. De områden som valts ut har blivit identifierade som kostnadsdrivare där internationella lösningar saknas eller inte är direkt tillämpbara. Projektet kommer att bedrivas som ett doktorandprojekt i nära samarbete med det Integrerade EU-projektet INNOTRACK (Innovative Track Systems).Abstract: Goals/targets: The project aims at deriving knowledge, validated numerical tools and innovative solutions to render possible the development of tracks in Sweden for higher speeds and heavier axle loads. It focuses on: - Maintenance rules to prevent catastrophic failures of rails and wheels under upgraded operational conditions, - Optimization of insulated rail joints, - The influence of switches and crossings on wheel loads under severe operational conditions Result and effects: As has been learnt from previous projects (e.g. the upgrading to 200 km/h, and the introduction of 30 tonne axle load on the Iron Ore Line) increasing capacity is a technical challenge. In large parts this is due to specific Swedish conditions. The project will aid in the prediction of what the consequences of capacity increases will be on deterioration in particular of wheels and rails. Planning and implementing The potential research area is vast. All aspects cannot be handled within a limited project. Topics that are selected have all been identified as cost drivers and have aspects that prevent international solutions (if such exist) to be directly applicable in Swedish conditions. The project will be carried out as a PhD-project and is closely related to the European Integrated Project INNOTRACK (Innovative Track Systems).