National Transport Library Research Database

Minskat buller från svensk järnvägstrafik (Reduction of noise from Swedish railway traffic)

  • Lundén, Roger
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2006-01-01 -- 2012-12-31 ; 4000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200501816
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet är att ta fram en modell för prediktering av korrugeringstillväxt i kurvor. Detta ska ske genom vidareutveckling av datorkoden DIFF3D som medger simulering av samtidig excitering från lågfrekvent gångdynamik i kurvor och från höga frekvenser pga korta vågor på rälhuvudet. Vidare ska en förbättrad predikteringsmodell för ljudgenerering från samverkan mellan järnvägshjul och räls utvecklas. Både rullningsljud och det skarpa skrikljud som kan uppstå vid kurvgång behandlas. Ett mätbart resultat av projektet är optimerade bullerreducerande åtgärder som möjliggörs genom de validerade teoretiska, numeriska och experimentella metoder som utvecklas i projektet. Projektet inordnas i kompetenscentret CHARMEC och utförs i samarbete mellan avdelning Dynamik (vid institutionen för Tillämpad Mekanik) och avdelning Teknisk akustik (vid institutionen för Bygg och Miljöteknik) genom två doktorandprojekt som drivs parallellt inom de två huvudområdena korrugeringstillväxt i kurvor och ljudgenerering från hjul-räl kontakten.Abstract: The aim is to create a model for prediction of rail corrugation growth in curves. This will be accomplished by developing the computer code DIFF3D, which admits simulation of simultaneous excitation from low frequency vehicle dynamics in curves and from high frequencies induced by irregularities with short wavelengths on the rail head. Further, an improved prediction model for noise generation induced by interaction between wheels and rails will be developed. Both rolling noise and squeal noise that occurs at curve negotiation will be treated. A measurable result of the project will be optimized noise reduction methods accomplished by the validated theoretical, numerical and experimental methods that are developed in the project. The project will be part of the activities in the Competence Centre CHARMEC, and it is carried out in cooperation between the Division of Dynamics (at the Department of Applied Mechanics) and the Division of Applied Acoustics (at the Department of Civil and Environmental Engineering) through two PhD projects within the two main areas corrugation growth in curves and noise generation from the wheel-rail contact.
Item type: