National Transport Library Research Database

Samhällsekonomisk syntes av nya rön inom efterfrågeanalys, CBA och marknadsorg. för ökad tågtrafik (Economic synthesis of new findings in demand analysis, CBA and market org. to further rail transport)

  • Jansson, Jan Owen
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2005-11-15 -- 2010-06-30 ; 2600000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200502329
Subject(s): Abstract: Syftet med projektet är att finna svar på ett antal forskningsfrågor av strategisk betydelse för den spårburna kollektiva trafikens utveckling inom följande problemområden: 1) Modellering av resefterfrågan på längre sikt med hänsyn både till bebyggelseutveckling och transportutbudets kvalitetsförändringar, 2) Värdering av kvaliteter som turtäthet och stationstillgänglighet, 3) Marknadsorganisatoriska förändringar i samhällsekonomisk belysning. En samhällsekonomiskt grundad reformering av pris- och investeringspolitik samt marknadsorganisationer skulle sammantaget innebära att järnvägsresandet ökar högst avsevärt. Samma brett anlagda ansats som i ´Trendbrottsprojektet´ planeras, vilket innebär en syntes av nya rön på samtliga tre ovannämnda forskningsområden: efterfrågeanalys, CBA-tillämpning och marknadsorganisation. Det innebär således att deluppgifterna i projektet bedrivs parallellt snarare än konsekutivt. Synergieffekterna av den breda ansatsen har visat sig vara betydande i trendbrottsprojektet och bör eftersträvas också i det nya projektet.Abstract: The aims of the project is to find the answers to a number of questions of strategic importance for rail passenger transport: 1) The relationship between travel demand and the main generalized cost items as well as the importance of urban sprawl for the modal split, 2) The value of the headway cost with respect to headway size, 3) The value of rail station availability, 4) Peak-load pricing and allocative efficiency, 5) Market organisation for maximizing the net social benefits. A reformation of the market organization and pricing and investment policies in accordance with NSB-maximization principles could boost rail passenger transport demand very considerably. The same broad approach as in the ´Trend-break´ project is planned, implying a synthesis of new findings in all these research fields: travel demand modelling, CBA-application, and market organization. This means that the sub tasks of the research project are carried out in parallel rather than consecutively. The synergy effects of the broad approach have proved quite important in the trend-break project, and should be aimed at also in the new project.
Item type: