Abstract: Vägtransportsystemets sårbarhet och bristande tillförlitlighet har alltmer uppmärksammats. Länkar i ett vägnät kan sättas ur funktion på grund av väderförhållanden, olyckor, fysiska haverier samt genom avsiktliga ingrepp i form av skadegörelse, sabotage och i värsta fall terrorhandlingar. Syftet med projektet är att utveckla metodiken för sårbarhetsanalyser av vägnät och dess användning vid prioritering av investeringar och av olika drift- och underhållsåtgärder. Mått utvecklas som beskriver hur betydelsefull en länk är och hur utsatt en region är ur ett sårbarhetsperspektiv. Ett beräkningsverktyg utvecklas för att beräkna dessa mått. Ett interface utvecklas som kan överföra data från Samperssystemet till beräkningsverktyget. Ett GIS-baserat modellverktyg utvecklas för visualisering av sårbarhetsanalyser och för att skapa sårbarhetsscenarier. Konkreta sårbarhetsanalyser genomförs för olika vägregioner i samråd med Vägverket. Dessa analyser kommer att peka ut vissa länkar i de olika vägregionerna som speciellt betydelsefulla för vägnätets funktion och vissa kommuner som särskilt utsatta. Förutsättningar för och möjligheterna till att konkret inkludera sårbarhetsanalyser i drift- och underhållsplaneringen och i investeringsplaneringen vid Vägverket klarläggs.Abstract: The reliability and vulnerability of the road infrastructure system has attracted a lot of attention recently. Links in a road network can be closed because of adverse weather, accidents and physical breakdowns and also as a result of intentional damages, sabotage and terrorism. The aim of the project is to develop the methodology for vulnerability analysis of road networks and to illustrate its use for decision-making concerning investment and maintenance measures. Indicators of the importance of a link and of the exposure of a region from a vulnerability perspective will be developed. A modelling tool will be developed by which these indicators can be calculated. An interface will be developed for the transference of data from other systems to this tool. A GIS-based tool will be developed for visualising the results. Specific vulnerability analyses will be carried out for different road regions in consultation with the Swedish Road Administration. These analyses will point out certain links as particularly important for the functioning of the network and certain municipalities as particularly exposed. The possibilities for the inclusion of vulnerability analyses in operation and maintenance planning and in investment planning will be studied.