Abstract: Syfte och mål:
I denna studie kommer observerad betalningsvilja att skattas baserat på svenska bilkonsumenters personbilsval. Vi kommer att använda den hedoniska prismetoden för att skatta den observerade betalningsviljan och detta kommer att ske både i en statiskt men också en dynamisk sökmodell. Samma bilägare kommer även att tillfrågas om deras hypotetiska betalningsvilja i en contingent-valuation-studie. Vi kommer därmed att för en och samma individ ha tillgång till dennes faktiska och hypotetiska betalningsvilja. Projektet innehåller innovativa metoder som ifrågasätter nuvarande svensk forskningsinriktning.
Resultat och förväntade effekter:
Projektet förväntas bidra både med ny kunskap om riskvärdering samt empiriska skattningar av betalningsviljan för att reducera risker baserat på svenska förhållanden. Eftersom projektet innehåller tre olika skattningsmetoder innebär det en möjlighet att undersöka vilka styrkor och svagheter de olika metoderna besitter och vilka effekter detta får på de skattade värdena. Det kommer därmed också vara möjligt att, jämfört med tidigare studier, bättre gå att fastställa om de empiriska värden som skattats i projektet faktiskt avspeglar individernas preferenser.
Uppläggning och genomförande:
Projektet genomförs i tre faser. I den första fasen gås ny och relevant litteratur inom området riskvärdering och närliggande forskning igenom. Den andra fasen består av insamling av data, vilken kommer att utgöras av både register- och enkätdata. I den tredje fasen analyseras den insamlade datan och därpå följer rapportskrivningen.Abstract: Goals/targets:
The objective of this study is to estimate observed and hypothetical willingness to pay (WTP) to reduce road-mortality risk for the same individual. We employ three different methods in order to estimate WTP, where two of the methods estimate observed WTP and one estimate hypothetical WTP. In order to estimate observed WTP we employ the hedonic regression technique and a duration model on the Swedish car market. Whereas the hedonic model is estimated in a static environment, the duration model is estimated in a dynamic environment where the likelihood of changes in car ownership is taken into account. The third method that is used is the contingent valuation method, which estimates hypothetical WTP.
Result and effects: The project will contribute both new knowledge in the field of risk evaluation and new Swedish estimates of the willingness to pay to reduce road-mortality risk. Since the project employs three different evaluation methods, it enables us to analyze the strengths and weaknesses of each method and what effect these will have on the monetary risk estimates. Since three monetary estimates, based on the different methods, will be available, it will also provide us with an opportunity to better establish whether the estimates reflect individual preferences or not.
Planning and implementing:
The project will be divided into three stages. In the first stage, new and relevant studies on risk evaluation and other related research will be analyzed. The data will be collected in the second stage. Both official statistics and survey data will be collected in this stage. In the last and third stage, the data collected will be analyzed and the report(s) will be written.