National Transport Library Research Database

Direktsimulering av flygmekaniska egenskaper - Dirsim - S4302

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2006-01-01 -- 2008-12-31 ; 3500000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200600156
Subject(s): Abstract: Projektets främsta syfte är att stärka industrins förmåga att i tidiga projektskeden snabbt kunna bestämma stationära och instationära luftkrafter kopplade till struktur och flygdynamik på nya konfigurationer. Metodiken skall kunna användas på konventionella såväl som på okonventionella konfigurationer. Projektet syftar därmed även till att bättre och mer tillförlitliga simuleringsverktyg kommer till användning inom förprojekteringsmetodik. Ett annat syfte är att stärka samverkan mellan industri, institut och högskola för att på bästa sätt utnyttja den nationella kompetensen inom området. Datorbaserat verktyg för preliminär farkostutformning, styrsystems utveckling och dimensionering av försörjningssystem. Målet med projektet är att utveckla ett datorbaserat beräkningsverktyg för preliminär utformning av såväl bemannade som obemannade flygplan. Beräkningsmetodik skall göra det möjligt att med begränsat modelleringsarbete utföra direktsimulering av till exempel en manöver där såväl aeroelastiska effekter som olinjäriteter i styrsystem eller strukturegenskaper kan modelleras. Metodiken skall även innehålla moduler för att ta fram reducerade tillståndsmodeller för utformning av styrsystem och försörjningssystem. Ett väsentligt delmål i projektet är att förbättra möjligheterna att med tillförlitlighet bestämma luftkrafterna orsakade av roder. Förmågan att göra detta kommer att öka projektsäkerheten genom att dimensionering av styrsystemet och dess försörjningssystem kan göras med större säkerhet i förprojektskedet. Även statiska aeroelastiska effekter som rodereffektivitet kan analyseras med högre tillförlitlighet i tidiga projektskeden.Abstract: Projektets främsta syfte är att stärka industrins förmåga att i tidiga projektskeden snabbt kunna bestämma stationära och instationära luftkrafter kopplade till struktur och flygdynamik på nya konfigurationer. Metodiken skall kunna användas på konventionella såväl som på okonventionella konfigurationer. Projektet syftar därmed även till att bättre och mer tillförlitliga simuleringsverktyg kommer till användning inom förprojekteringsmetodik. Ett annat syfte är att stärka samverkan mellan industri, institut och högskola för att på bästa sätt utnyttja den nationella kompetensen inom området. Datorbaserat verktyg för preliminär farkostutformning, styrsystems utveckling och dimensionering av försörjningssystem. Målet med projektet är att utveckla ett datorbaserat beräkningsverktyg för preliminär utformning av såväl bemannade som obemannade flygplan. Beräkningsmetodik skall göra det möjligt att med begränsat modelleringsarbete utföra direktsimulering av till exempel en manöver där såväl aeroelastiska effekter som olinjäriteter i styrsystem eller strukturegenskaper kan modelleras. Metodiken skall även innehålla moduler för att ta fram reducerade tillståndsmodeller för utformning av styrsystem och försörjningssystem. Ett väsentligt delmål i projektet är att förbättra möjligheterna att med tillförlitlighet bestämma luftkrafterna orsakade av roder. Förmågan att göra detta kommer att öka projektsäkerheten genom att dimensionering av styrsystemet och dess försörjningssystem kan göras med större säkerhet i förprojektskedet. Även statiska aeroelastiska effekter som rodereffektivitet kan analyseras med högre tillförlitlighet i tidiga projektskeden. (Abstract in English not available).
Item type: